Folkpartiet

Fp i valupptakt: Brottsbekämpning måste bli ny huvuduppgift för EU – men intern splittring gör (s) passiva

Pressmeddelande   •   Maj 14, 2004 16:14 CEST

Joakim Bergström
08-786 45 82
070-772 74 47

- Ungefär 4.000 grupper av brottslingar bedriver idag organiserad brottslighet i Europa. De hotar tryggheten och välfärden för människor i EU. Ungdomar fastnar i missbruk och kvinnor exploateras på bordeller och sexklubbar. Terrorister planerar nya slag mot det öppna samhället, som i Madrid i mars. Det borde vara uppenbart att Europa behöver mer samarbete för att stävja den gränsöverskridande brottsligheten.

- Brottsbekämpning måste bli en ny huvuduppgift för EU med en kommissionär som bara koncentrerar sig på den uppgiften. Folkpartiet har de mest långtgående förslagen bland de svenska partierna för att stärka den gemensamma brottsbekämpningen. Vi vill inrätta en verklig europeisk polis, ett Europas ”FBI”, för att möta de nya hoten.

Det sade fp-ledaren Lars Leijonborg på fredagen när han tillsammans med Cecilia Malmström, folkpartiets förstanamn på listan till Europaparlamentsvalet, sparkade igång folkpartiets valkampanj på Stortorget i Stockholm.

- Socialdemokraterna har inte mycket att säga på detta område. Förklaringen är inte att de är för brott. Skälet är att den inre partifriden inte tillåter socialdemokratiska förslag om mer samarbete i Europa. Socialdemokraterna har åter fastnat i sina eviga strider mellan ja- och nej-fraktionerna. Precis som i folkomröstningen 94 när ja-socialdemokrater stod emot nej-socialdemokrater, precis som i Europavalet 95 när ja-socialdemokrater hade en lista och nej-socialdemokrater hade en annan, precis som inför Euro-omröstningen 2003 är regeringspartiet förlamat av inre motsättningar. Nu är det åter uteslutningar av Europaskeptiska partimedlemmar som dominerar mediarapporteringen om socialdemokraternas Europapolitik.