Folkpartiet

Fp kommenterar budgetöverenskommelsen

Pressmeddelande   •  Sep 06, 2003 23:00 CEST

Ingen riksbank i världen kan avhjälpa nej-partiernas politik!"

- Om man driver en så dålig politik som den här överenskommelsen innebär, kan ingen riksbank i världen avhjälpa det.

Det säger Karin Pilsäter, folkpartiets ekonomiske talesman, i en kommentar till budgetöverenskommelsen mellan regeringen och stödpartierna.

- Nu ser vi vad nej-partiernas politik leder till. Visserligen vet vi inte säkert hur helheten ser ut men det som kommit fram är illa nog. När konjunkturen nu försämras vill nej-partierna förvärra det genom ökade skatter på företagen. Och för småföretagen innebär det att det nuvarande krångliga skattesystemet kvarstår. Vänsterpartiets försök att framställa sig som småföretagens vän visar sig vara tomt på innehåll.

- Det som kallas "grön skatteväxling" liknar mest svartväxling. Pålagor höjs utan ordentlig kompensation. Vi behöver fler som arbetar i Sverige. Sjukfrånvaron är fortfarande skrämmande hög, men överenskommelsen innebär att ännu fler ska vara borta från jobbet. Överenskommelsen leder också till att fler får höjda marginaleffekter - det kommer att löna sig sämre att arbeta för många människor och den ursprungliga skattereformen bryts sönder alltmer.

- Budgetuppgörelsen ger lägre tillväxt och färre jobb - det är beklämmande, säger Karin Pilsäter (fp).

Bild på Karin Pilsäter för fri publicering finns här: http://www.riksdagen.se/folkvald/ledamotr/ledamot/KarinPilsaeter.htm

Karin Pilsäter, Ekonomisk talesman (fp) 0708 - 78 87 98
Niki Westerberg, Pressekreterare (fp) 070 - 937 1525