Folkpartiet

Fp om nedläggningen av Barsebäck 2: Dyrt och dåligt

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2004 19:57 CEST

Fp om nedläggningen av Barsebäck 2: Dyrt och dåligt
8 miljarder kr slösas bort. Koldioxidutsläppen ökar med 4 procent.

- Dagens besked om Barsebäck är dyrt och dåligt. Det kommer att kosta skattebetalarna i storleksordningen 8 miljarder kronor och öka koldioxidutsläppen med minst 4 procent.

Det säger fp-ledaren Lars Leijonborg i en kommentar till dagens besked om att kärnkraftverket Barsebäck 2 ska stängas av under 2005 genom utnyttjande av en tvångslag.

- Regeringen och de partier som gjort upp med regeringen om detta borde använt sammanbrottet i förhandlingarna mellan staten och kraftindustrin till att tänka över frågan på nytt. Både socialdemokraterna och centern har satsat mycket på en "tysk" lösning av energifrågan. När den nu inte visat sig möjlig borde man tagit sig tid och övervägt andra alternativ.

- Regeringens förhandlare Bo Bylund har själv konstaterat den målkonflikt som råder mellan att stänga av kärnkraften i förtid och minska koldioxidutsläppen. Det går inte. Bylund talar nu om en bred introduktion av naturgas i Sverige för elproduktion. Går man den vägen kommer de svenska koldioxidutsläppen att öka, helt i strid med Kyoto-protokollet.

- Jag beklagar inte att förhandlingarna mellan staten och industrin brutit samman. Nu blir det tydligare att snabbavvecklingen av kärnkraften är ett politiskt projekt som medför mycket höga kostnader för skattebetalarna. En ännu allvarligare aspekt är effekterna på miljön. Med dagens beslut sällar sig Sverige till de länder som förvärrar växthuseffekten, säger Lars Leijonborg.

Joakim Bergström
Pressekreterare (fp)