Folkpartiet

Fp-rapport: Euron kan bli ljuset i mörkret för småföretagen

Pressmeddelande   •   Jul 08, 2003 09:00 CEST

Svenska företagare har det tufft. På tre år har 20.000 givit upp. Det är sjutton om dagen, vardag som helgdag. Det innebär att antalet nu är det lägsta i modern tid. Skatterna är för höga och krånglet för utbrett. Om Sveriges företagare vaknar upp den 15 september med att svenskarna valt att ställa sig utanför valutaunionen blir det sten på börda. Då riskerar ännu fler att tvingas ge upp.

Det konstaterar folkpartiet i en rapport om euron och småföretagen, som presenterades i Visby på tisdagen.

Men omvänt kan ett euro-ja bli en stimulans för företagsamheten. De flesta argument som framförs av ja-sidan för medlemskap bestrids av naturliga skäl av nej-sidan. Men få bestrider att euron är bra för de småföretag som handlar med euro-området. Och det är en stor del av Sveriges företag.

Den negativa trenden för småföretagen, som i den här omgången varat sedan år 2000, märks nu också i sysselsättningen. Den positiva trenden för jobben är bruten. Nu ökar arbetslösheten. Våren 2003 var den värsta varselvåren på tio år.

Det är viktigt för ja-sidan att teckna en realistisk bild av Sveriges ekonomiska läge. Det har gått dåligt för Sverige i många år och ingenting tyder på att den trenden är bruten. Vi ligger fast förankrade på sjuttonde eller artonde plats i den internationella välståndsligan. (17 enligt OECD, 18 enligt Eurostat som också har Italien före i ligan). Smitvägen devalvering, som nej-sidan så ivrigt slår vakt om, har bara lett till att Sverige blivit (relativt sett) fattigare.

Att en svensk småföretagare kan pressa priset en aning ytterligare och ro hem en order, för att han eller hon inte behöver bekymra sig om valutarisken, är på mikroplanet ett utslag av att en gemensam valuta gynnar handel. När regeringens EMU-utredare Lars Calmfors lade fram sin utredning 1996 menade han att bevisen för en ökad handel vid en gemensam valuta var otillräckliga. Men nu erkänner han – i en artikel i Dagens Nyheter den 5 juli – stödet för tesen att en gemensam valuta ökar handeln har vuxit. Flera vetenskapliga undersökningar stöder påståendet att olika valutor fungerar som handelshinder och att en gemensam valuta alltså gör större handel. Till skillnad från 1996 landar också Lars Calmfors nu på att förorda ett ja till svenskt EMU-medlemskap.

Joakim Bergström, Pressekreterare