Folkpartiet

Fp vill ha skärpt granskning av makten i ny svensk författning

Pressmeddelande   •   Okt 03, 2003 14:31 CEST

- Granskningen av den offentliga makten måste skärpas kraftigt. Inför författningsdomstol, skapa en oberoende kommunal revision och kommunala "konstitutionsutskott", inför öppna utskottsförhör av blivande myndighetschefer, håll regeringen i stramare tyglar i EU-politiken och stärk riksdagens granskande roll.

Det sade riksdagsledamöterna Tobias Krantz (fp) och Helena Bargholtz (fp) när de på fredagen presenterade folkpartiets författningspolitiska motioner.

- Sverige behöver en ny författning. Ett författningskonvent med brett deltagande från det svenska samhället bör sammankallas för att utarbeta ett förslag till ny grundlag. Ett av de viktigaste inslagen i en sådan författning måste vara att granskningen av den offentliga makten måste skärpas. Under senare år har vi sett en rad missförhållanden uppdagas: regeringen struntar i riksdagens beslut, utnämningsmakten missbrukas och flera skandaler i kommunerna har avslöjats, sade Tobias Krantz och Helena Bargholtz.

- Spärrarna mot överträdelser och missbruk måste förstärkas. Vi lägger därför en rad förslag i den riktningen. Individens rättigheter måste värnas mot politisk klåfingrighet och populism: därför behövs en författningsdomstol. Hur kommunernas och landstingens resurser används måste kontrolleras bättre: därför behövs en oberoende kommunal revision och kommunala "konstitutionsutskott". Riksdagen måste bli bättre på att granska regeringen: därför måste riksdagens arbetsformer reformeras ordentligt, sade Tobias Krantz och Helena Bargholtz.

Folkpartiets viktigaste förslag i korthet:
· Ny svensk författning - inkalla ett författningskonvent.
· Inför författningsdomstol.
· Skapa en oberoende kommunal revision.
· Inför kommunala "konstitutionsutskott".
· Öppna utskottsförhör med blivande myndighetschefer.
· Skärp fackutskottens granskning av regeringens EU-politik.
· Reformera riksdagens arbetsformer: mer utrymme för granskning.
· Slå samman ombudsmannaämbetena.
· Inför riktiga personval.
· Gör det möjligt med extraval i kommuner och landsting.
· Inför nya regler för regeringsbildning.
· Inför skilda valdagar för riksdag respektive kommuner och landsting.
· Stärk det lokala självstyret - inför en kompetenskatalog för maktfördelningen i Sverige.

Bild på Tobias Krantz och Helena Bargholtz för fri publicering finns här: www.riksdagen.se/folkvald/ledamotr/ledamot/TobiasKrantz.htm
www.riksdagen.se/folkvald/ledamotr/ledamot/HelenaBargholtz.htm

Tobias Krantz