Folkpartiet

Mikael Trolin
Projektledare Europabussen
070-414 66 99

På måndag 17 maj startar folkpartiet sin integrationsturné inför EU-valet under devisen "Vägen till Bryssel går genom Botkyrka". Fp-ledaren Lars Leijonborg kör själv integrationsbussen "Europabussen för alla" från riksdagshuset till första stoppet Rinkeby, på turnén som kommer stanna till på 38 platser runt om i Sverige.

Ett syfte med turnén är att engagera människor med invandrarbakgrund i debatten om framtidens EU och höja valdeltagandet, ett annat är att lyfta fram kandidater med rötter i andra länder. "Europabussen för alla" kommer därför kampanja i segregerade förorter - områden där valdeltagandet som regel är väldigt lågt. I Rinkeby var valdeltagandet vid förra valet till Europaparlamentet 1999 runt 20 procent. Med på bussen finns fp:s "mångfaldskandidater" till Europaparlamentet - Bijan Fahimi, Fatima Nur, Mikael Trolin med flera.

- Sverige är, jämfört med många andra länder, dåligt på att ge nya människor som kommit hit jobb och chanser till ett bättre liv. Svensk integrationspolitik är i mångt och mycket en skam och måste förändras. Vi i folkpartiet tar detta på allvar. Därför matchar vi fram flera kompetenta, engagerade kandidater med invandrarbakgrund på vår lista till valet i juni, säger fp-ledaren Lars Leijonborg i en kommentar.

Program måndag 17/5

11.15 Samling på Mynttorget i Stockholm. Tal av bland andra Mauricio Rojas, riksdagsledamot (fp).

11.35 ca Lars Leijonborg "döper" Europabussen och kör den sedan till Rinkeby centrum.

12.15-13.00 Torgmöte i Rinkeby Centrum. Medverkande: Lars Leijonborg, Mauricio Rojas, Maria Carlshamre, Mikael "Prinsen" Trolin, Fatima Nur, Johanna Parikka-Altenstedt m fl.

Välkomna!