Folkpartiet

Fp:s partistyrelse vill avskaffa spelmonopolet

Pressmeddelande   •   Aug 22, 2007 10:47 CEST

Dagens system är både otidsenligt, misskött och på sikt sannolikt ohållbart. Istället för monopol vill vi ha ett licenssystem för den som vill bedriva spelverksamhet. Systemet ska också innefatta ett socialt ansvarstagande för att motverka spelandets negativa konsekvenser.

Det säger Johan Pehrson (fp), partistyrelseledamot och ledare för folkpartiets riksdagsgrupp, med anledning av att partistyrelsen föreslår landsmötet en ny spelpolitik för Sverige.

- Det har visat sig vara en myt att statligt monopol kan garantera en bra och kontrollerad spelmarknad. För mycket pengar läggs till exempel på aggressiv marknadsföring istället för att prioritera att motverka spelandets baksida. Vi vill ha en friare marknad där det sociala ansvarstagandet tydliggörs. Målet är att svenskt föreningsliv också ska kunna återta en del av inte minst lotterimarknaden som man förlorat till staten under de senaste decennierna. Licensavgifterna till staten kan till stor del komma att motsvara dagens utdelning från Svenska Spel.

Anna Prucha

Johan Pehrsons hemsida med pressbilder: