Scandinavian Outcomes AB

Fråga apotekaren i din Androidmobil

Pressmeddelande   •   Nov 16, 2011 08:31 CET

Idag lanserar Medicinera.se en Androidversion av sin populära mobilapplikation. Med Medicinera.se kan man Fråga apotekaren i mobilen, få hjälp med att välja rätt receptfri medicin och hjälp med att hitta till apotek eller annat försäljningsställe av medicin.

Medicinera.se har utvecklat den virtuella apotekaren Fanny som svarar på frågor om egenvård och kan hjälpa dig att välja rätt receptfri medicin vid olika vardagliga symtom. Fanny är en robot med artificiell intelligens som genomgått utbildning inom egenvård. Fanny kan utifrån en kvalitetssäkrad databas ge svar på hur man kan egenvårda vardagliga symtom. Fannys databas uppdateras kontinuerligt för att utöka antalet frågor som besvaras.

Androidappen finns för nedladdning här

Medicinera.se finns även på webben, som mobilwebb och som iPhone app.

Om Medicinera.se
Medicinera.se är en kvalitetssäkrad e-hälsotjänst på webben och i mobilen. Medicinera.se har utvecklats av apotekare och hjälper användarna i olika situationer:

• FRÅGA APOTEKAREN: ställ frågor om egenvård till den virtuella apotekaren Fanny.
  • VÄLJ RÄTT MEDICIN: få hjälp med att välja rätt receptfri medicin vid vardagliga besvär.
  • HITTA MEDICIN: hitta till närmaste apotek eller annat försäljningsställe av receptfria läkemedel.

Medicinera.se innehåller korta och lättlästa medicinska artiklar med information om alla tillstånd som kan behandlas med receptfria mediciner hos vuxna, barn, hund och katt. Informationen är opartisk, kvalitetssäkrad och hålls uppdaterad av legitimerade apotekare. Data till positioneringstjänsten kommer från Läkemedelsverkets databas över 1 300 godkända apotek och 6 000 anmälda försäljningsställen av receptfri medicin. Medicinera.se drivs av Scandinavian Outcomes AB och finansieras med samarbeten.

Scandinavian Outcomes AB arbetar med att förbättra läkemedelsanvändningen för både receptfria och receptbelagda mediciner. Arbetet utförs med medicinska projekt och digitala tjänster. För mer information, vänligen kontakta VD David Becedas, tel nr 0761-64 76 00.