Nordic Microcap Investment AB

Från 50 tiggarkvinnor till egen bank

Pressmeddelande   •   Feb 26, 2010 09:06 CET

Den kenyanska mikrofinansorganisationen Jamii Bora, startad av svenska Ingrid Munro blir nu en riktig bank. Efter godkännande av Kenyas finansmyndigheter i mitten av februari i år har man nu en banklicens. Bolagen i svenska Mikrofinanshuset blir, tillsammans med Jamii Bora Trust största ägare i banken.

Efter tio års osannolika framgångar och helt oväntade bakslag kröns nu svenska Ingrid Munros karriär i Kenya. Hennes livsverk Jamii Bora blir en riktig bank, med allt vad därtill hör. Det är en saga som inte står något Hollywooddrama efter.

Det började 1999. Svenska arkitekten Ingrid Munro hade lärt känna en grupp på femtio tiggarkvinnor i Nairobi, Kenya. De bodde i slummen, bland de fattigaste av de fattiga. De ville låna pengar av henne.

Ingrid Munro uppmanade kvinnorna att spara motsvarande fem kronor i veckan, mot löfte att de därefter skulle få låna dubbelt så mycket som de sparade. Det fungerade över förväntan, och därmed var mikrofinansorganisationen Jamii Bora född. Kvinnorna sparade, lånade och startade enkla affärsrörelser. Och: de slutade tigga.

Jamii Bora betyder ”den goda familjen” på swahili. Ingrids tanke var att den skulle rikta sig till de allra fattigaste, de som inte accepterades som kunder av de stora affärsbankerna. Hon ville fånga upp tiggare, tjuvar och prostituerade. Från allra första stund var Ingrid klar över att det inte var fråga om någon välgörenhet. Strikt affärsmässighet skulle prägla verksamheten.

Jamii Bora byggdes upp som en genuin folkrörelse, kunderna blev medlemmar. De fick utbildning, avancerade och rekryterade nya kunder. Idag har Jamii Bora omkring 300 000 medlemmar. De sparar, lånar, löser försäkringar och investerar sina lånade pengar i affärsrörelser.

Men nu behöver man inte vara medlem längre. I mitten av februari 2010 satte den kenyanske finansministern sin signatur på dokumentet som innebär bildandet av Jamii Bora Bank. Med rätt att ta in sparande från allmänheten utan medlemstvång.

Praktiskt taget all mikrofinansverksamhet i världen fungerar som kooperativ och bedrivs som en sorts biståndsverksamhet. Men Jamii Bora är nu en riktig bank, den femte största i Kenya sett till antal konton.

Huvudägare i banken blir Jamii Bora Trust tillsammans med de svenska bolagen Jamii Bora Scandinavia AB och Nordic Microcap Investment AB som finns i Mikrofinanshuset. Därtill kommer kenyanska ägare.

En av bankens viktigaste uppgifter blir att ansvara för finansieringen av bostadsområdet Kaputiei utanför Kenyas huvudstad Nairobi. En helt ny liten stad byggd för de före detta tiggarna som med hjälp av Jamii Bora har skaffat sig en ekonomi som tillåter dem att flytta ut från slummen, in i nybyggda hus med toalett och rinnande vatten. Finansieringen sker med en hyrköpsmetod.

För mer information, kontakta Lars-Olof Hellgren, VD för Jamii Bora Scandinavia och Nordic Microcap Investmet AB på telefon 070-651 28 22 eller lars-olof.hellgren@mikrofinans.se

Ingrid Munro nås via Lars-Olof Hellgren.

Nordic Microcap Investment AB finns i Mikrofinanshuset, Uppsala. Telefon 018 - 418 12 00.

E-post info@mikrofinans.se

Hemsida www.mikrofinans.se