Marknadsbolaget

"Från bilbarnstolar till virtuella obduktionsbord" - Vecka 45 kraftsamlar kring innovationer och entreprenörskap

Pressmeddelande   •   Okt 21, 2010 11:15 CEST

Nyfikenheten är den sanna drivkraften hos varje innovatör och entreprenörssjäl och resultaten av någons nyfikenhet finns överallt omkring oss. Trepunktsbältet, blixtlåset eller mjölkpaketet - vardagen är full av svenska uppfinningar och innovationer. I Fjärde Storstadsregionen vill vi slå ett slag för den svenska innovations- och entreprenörskraften och har skapat Vecka 45, nyfikenhetens egen vecka!

Vecka 45 är ett innovatörernas Almedalsvecka; här samlas ett stort antal enastående innovatörer och experter inom innovation och entreprenörskap från olika områden. Vi får ta del av deras spännande berättelser, förutsägelser, teorier och erfarenheter. Eldsjälarna Percy Barnevik och Ishotellets grundare Yngve Bergkvist finns på plats, liksom massor av spännande personer från Googleplex, Twingly, Passion for Business med flera. Hör Jonas Lindqvist från Sciss berätta om företagets resa från Linköpings Universitet till Haydenplanetariet i New York - och Visualiseringscentret i Norrköping. Innovationer och entreprenörskap förenar dem och de samlas alla under Vecka 45 - nyfikenhetens eget manifest!

Det är ingen slump att Vecka 45 sker i Fjärde Storstadsregionen. I regionen finns en lång tradition av innovationer och entreprenörskap, det var till exempel en industridesigner från Norrköping som konstruerade den smarta bilbarnstolen med dagens enkla infästning och det virtuella obduktionsbordet som just nu finns med på världsutställningen i Shanghai är ett resultat av forskningen vid Linköpings universitet.

Vecka 45 pågår i Fjärde Storstadsregionen med koncentration till Linköping och Norrköping mellan den 8 och 11 november.

Initiativtagare till Vecka 45 är Innovationskontoret vid Linköpings universitet, nätverket Growlink och Marknadsbolaget i Fjärde Storstadsregionen.

Mer information och kontakt:
Kristina Lyngenberg, projektledare, 011-36 34 25 eller kristina.lyngenberg@vecka45.se

Fjärde Storstadsregionen utgörs av tillväxtmotorerna Linköping och Norrköping samt ett stort antal attraktiva omkringliggande orter av olika storlek och karaktär. Vi är nära en halv miljon människor som bor i regionen med det bästa läget i Sverige. Med attraktiva jobb, boendemiljöer med närhet till land och hav, affärsidéer och forskning i världsklass konkurrerar vi framgångsrikt om etableringar, investeringar och kompetens.