Trade in Sports

Från börsen till Nordea Masters

Pressmeddelande   •   Maj 31, 2016 13:52 CEST

2012 blev golfproffset Alexander Björk den första golfspelaren i världen att börsnotera sig. Alexander var då 22 år gammal och tog in kapital för att finansiera sin väg till Europatouren. På torsdag når Alexander och hans investerare ett av delmålen när Alexander debuterar i Nordea Masters.

Golfspelaren Alexander Björk är 25 år och representerar Växjö GK. Som 22-åring blev Alexander den första golfspelaren i världen att börsnotera sig. Alexander tog in 272.000 kronor från mer än 200 investerare via sportbörsen www.tradeinsports.se. Han har sedan gjort den långa resan från den Nordiska golftouren till att etablera sig på European Challenge Tour, touren under European Tour där Nordea Masters ingår. Genom bra spel på Challenge Tour 2015 har han i år möjlighet att spela ett par tävlingar på European Tour. I torsdags blev det klart att han får spela årets Nordea Masters och att hans andelsägare får möjlighet att se honom på hemmaplan.

Mot de 272.000 kronor som investerades i Alexander 2012 fick investerarna dela på 10.3% av hans prispengar under perioden 2013-01-01 till 2017-01-01. Följaktligen är 2016 det sista året som investerarna har möjlighet att göra vinst på sina andelar i Alexander. Hittills har totalt 91.000 kronor återbetalats sedan 2013-01-01. Utifrån ett finansiellt perspektiv blir Alexanders framträdanden på European Tour viktiga eftersom prispengarna är väsentligt mycket högre än på Challenge Tour. En vinst för Alexander i Nordea Masters skulle ge andelsägarna 260.000 kronor vilket skulle innebära att totalt 350.000 kronor återbetalats. Det skulle motsvara en vinst för andelsägarna på 30% med mer än halva säsongen kvar att spela.

Alexander är på plats på Bro Hof sedan i söndags och förbereder sig inför tävlingen. Säsongen har hittills gett blandade resultat men en fjärdeplats för två veckor sedan i Montecchia Open by Lyoness visade att spelet finns där.

”Jag är riktigt laddad inför veckan! Det är givetvis speciellt att spela på hemmaplan med familj, vänner och inte minst andelsägare som är på plats och stödjer mig. Jag ska njuta av varje sekund och förhoppningsvis bjuda på en del bra golf”, säger Alexander Björk.

För företaget Trade in Sports som driver sportbörsen www.tradeinsports.se där andelarna i Alexander handlas innebär Alexanders resa ett kvitto på att deras crowd investing-lösning för idrottare fungerar. Behovet att kapital för svenska idrottstalanger är stort och Trade in Sports mål är att fler idrottstalanger ska få möjlighet att genomföra sina idrottsdrömmar. Samtidigt tar modellen fansen närmare utövarna och även fast majoriteten av kunderna investerar för att hjälpa idrottarna så blir avkastningsmöjligheten en extra krydda.

”Alexander var den första idrottaren som vi började jobba med och det är fantastiskt vilken resa han har gjort. Alexander var modig som gick i bräschen för vår crowd investing-modell som nu har hjälpt femton andra talanger i deras satsningar. De pengar Alexander återbetalar återinvesteras ofta i nästa generations talanger vilket skapar ett mycket positivt kretslopp. ”, säger Trade in Sports VD Claes Holmström.

Alexanders investeringserbjudande:Länk

Kontaktpersoner:

Alexander Björk, 070-337 34 54, alexander@alexanderbjork.com

Claes Holmström, 070-247 87 44, claes.holmstrom@tradeinsports.com, Trade in Sports Europe AB

Alexander Björk är en 25-årig golfspelare som representerar Växjö GK. Alexander är medlem på European Challenge Tour. 2015 slutade han på 40:e plats på Challenge Tour-rankingen med en snittscore på 70.6 slag och 372.000 kronor i inspelade prispengar.

Trade in Sports Europe AB, är ett svenskt och stockholmsbaserat företag som har utvecklat sportbörsen www.tradeinsports.se. Trade in Sports gör det möjligt att enkelt och säkert köpa och sälja andelar i lovande idrottare - ungefär som man handlar med aktier på en börs. Trade in Sports tillhandahåller bland annat investeringsmöjligheter i golfspelare, tennisspelare och racingförare.