BRIO AB

Från hemsida till butik - blir Neopets årets leksak?

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2003 10:38 CEST

Nätsuccén Neopets blir leksaker. Neopets lanserades först på en hemsida och nu finns karaktärerna alltså IRL (= in real life). BRIO har förvärvat försäljningsrättigheterna för Neopets i Norden. I USA och Storbritannien placerade de sig genast på bästsäljarlistorna.

Neopets hemsidor, med 60 miljoner registrerade användare världen över, har rankats som en av de tio mest besökta hemsidorna i världen (Nielsen/NetRatings). Det hela började i USA och här finns också det största antalet användare. Antalet ökar hela tiden och enbart i Storbritannien finns åtta miljoner användare. I Sverige är siffran 140 000 registrerade användare.

Neopets leksaker är 15 cm höga interaktiva kompisfigurer och varje figur har mer än 30 olika ljudeffekter som exempelvis skratt, fnitter, sång och rörelser som aktiveras genom tilltal eller kontakt. Neopets kommer ut i butikerna i mitten av september.

Till redaktionen:
Eventuella frågor om Neopets besvaras av marknadsansvarig Bengt Nilsson, BRIO, tel 0708 - 43 31 41
Frågor om BRIO besvaras av VD och koncernchef Tomas Persson, tel 0703 76 00 00

Se även www.brio.net
Se även www.neopets.com

Mer information om Neopets samt bilder för nedladdning finns på BRIO:s hemsida under PRESS; bildbibliotek; Aktuella leksaker

BRIO är världens ledande träleksaksföretag. Företaget grundades 1884. Idag har BRIO dotterbolag i 12 länder utanför Sverige. BRIO-leksaker säljs i drygt 40 länder världen över i mer än 16 000 butiker. BRIO-leksaker präglas av stora pedagogiska värden, som vid lek bidrar till barnets utveckling, samt hög kvalitet.