SRTS AB

Från ledning till frustration – bestraffning sätter stopp för John Bryant-Meisner på Nürburgring

Pressmeddelande   •   Aug 04, 2013 20:09 CEST

Helgens tävlingar för ATS Formula 3 Cup på tyska Nürburgring slutade i besvikelse för John Bryant-Meisner, när stockholmaren från ledarposition bestraffades med en så kallad drive-through i söndagens avslutande race och så småningom tvingades att bryta.

Bryant-Meisner, som inledde helgen i Eifelbergen med en femte- respektive sjätteplats i lördagens två heat, tog sig direkt upp i täten i samband med starten av söndagseftermiddagens Race 3. Ett par varv in i tävlingen – alltjämt i ledning före en trio av bilar från regerande mästarteamet Lotus – tilldelades 18-åringen dock en bestraffning för tjuvstart, och förpassades hastigt och mindre lustigt till sista plats. På sin väg tillbaka upp genom fältet stötte Bryant-Meisner sedan ihop med en konkurrent, och tvingades att parkera med brusten hjulupphängning.

– Riktigt tråkigt att behöva avsluta helgen på det här sättet, och även om jag har stor respekt för domarna måste jag erkänna att jag i just det här fallet har svårt att förstå bestraffningen i det sista racet, säger John Bryant-Meisner. Jag gjorde en väldigt bra start och kom iväg från linjen bättre än de andra, men jag tycker inte att det rörde sig om någon tjuvstart och tyvärr kostade det mig en riktigt bra placering. Jag kunde bevaka min ledning medan Lotus-killarna bakom mig använde en hel del av sin push-to-pass, och jag tror att jag hade kunnat vinna det loppet. Bilen kändes riktigt konkurrenskraftig – vi gjorde några korrigeringar efter de två första racen och hittade en bra balans i chassit – och det hade varit skönt att få utdelning för det efter allt hårt jobb teamet har lagt ner. Vi har i alla fall visat att vi har vad som krävs för att slåss i toppen, och nu gäller det att blicka framåt och komma tillbaka ännu starkare nästa gång.

ATS Formula 3 Cup återvänder närmast till rampljuset på EuroSpeedway Lausitz utanför Berlin i månadsskiftet augusti/september.

John Bryant-Meisner, 18 år från Danderyd i Stockholm, inledde sin racingkarriär i karting vid nio års ålder. Inför säsongen 2010 tog han klivet in på formelbilsarenan i det svenska och nordeuropeiska Formel Renault-mästerskapet, innan han ett år senare vände blickarna mot Europa och en kombinerad satsning på Formula Renault 2.0 Eurocup och Northern European Cup (NEC).

2012 debuterade Bryant-Meisner i Formel 3 – en av de viktigaste klasserna på vägen mot Formel 1 – när han skrev på för det svenska teamet Performance Racing i tyska ATS Formula 3 Cup, men tvingades att avbryta säsongen i förtid efter en allvarlig krasch under ett test på Rockingham-banan i England. Efter en intensiv rehabiliteringsperiod återvände John sensationellt till sittbrunnen i tid till de avslutande vintertesterna i Spanien bara sju månader senare, och toppade direkt resultatlistan.

Under säsongen 2013 gör Bryant-Meisner comeback i ATS Formula 3 Cup – på nytt som en av förarna i Performance Racing. John Bryant-Meisner ingår i svenska racinglandslaget och stöttas av det brittiska managementbolaget ADD Motorsports.