Malmö Fotbollsförening

Från medlemsmötet 1

Pressmeddelande   •   Nov 24, 2006 13:56 CET

Hemsidan serverar referat från torsdagens medlemsmöte i ett par portioner. I den första svarar Pontus Hansson på frågorna som ställdes om publik och biljettpriser, medan Sören Åkeby bemöter frågor om träning och skador - och berättar att Agne Bergwall blir lagets fystränare kommande år.

Frågorna på torsdagens medlemsmöte var indelade i sex kategorier: publik/priser, träning/skador, spelare, Sören Åkeby/spelidé, styrelse/organisation samt Övriga frågor.
Här refereras frågor och svar från de två första. Fortsättning följer.

PUBLIK/PRISER

Vad har ledningen för plan för att locka tillbaka publiken igen?

Pontus Hansson från styrelsens ekonomikommitté svarade:
- På lång sikt är den nya arenan ett utomordentligt redskap för att locka tillbaka publiken. En viktig faktor för at locka tillbaka publiken är också de sportsliga resultaten; satsningar på spelarmaterialet och på att ge spelarna bästa möjliga förutsättningar att generera resultat lockar åskådare. Ett framgångsrikt lag är den bästa reklamen. Malmö FF:s marknadskommitté håller på med en utvärdering för att utröna om det finns några åtgärder att vidta redan inför nästa säsong - inom den trots allt rätt bristfälliga ram som Malmö Stadion utgör. Att förbättra komfort och standard är det recept vi i grunden tror på.

Marknadskommitténs arbete pågår, och är färdigt vid årets slut.

Biljetter och årskort. Varför höjs priserna?
Pontus Hansson slog fast två anledningar till de kommande prishöjningarna: de allmänna pris- och kostnadshöjningarna i samhället samt att verksamheten behöver mer pengar.
- Vad gäller årskortspriserna är cirka hälften av höjningen att hänföra till det faktum att priserna i samhället generellt har stigit. Våra kostnader stiger, och för att vi ska kunna bibehålla samma kvalitet på verksamheten måste vi få täckning för detta. Sedan bedömer vi också att verksamheter behöver mer pengar, för att vi ska kunna förbättra på en rad områden; för att kunna anställa fler personer runt laget, för att kunna locka bättre spelare, för att göra satsningar på olika områden, som till exempel hemsida och datasystem eller biljettsystem. För att vi ska kunna förbättra behöver vi mer resurser. Vi behöver öka intäkterna på alla områden.

Pontus Hansson poängterade också att om än Malmö FF har det klart största egna kapitalet bland Sveriges fotbollsklubbar, så ska inte användas för att täcka de löpande kostnaderna utan för större, långsiktiga investeringar. I den löpande verksamheten ska intäkter och kostnader ska balansera varandra.

Är det bra tajming att höja priserna efter två misslyckade år?
- Det hade förstås varit roligare att höja biljettpriserna efter en framgångsrik säsong, men vi kan inte bara konstatera att spelet har gått dåligt, alltså kan vi inte ta ut ett högre pris. Vi vill ta ut ett högre pris för att förbättra, för att kunna göra någonting.

Har någon jämförelse gjorts med biljettprisnivån i andra klubbar och i andra länder?
- Vi har gjort en jämförelse och konstaterat att storklubbarna - Stockholmsklubbarna men också Helsingborg och Elfsborg - ligger en bit över oss i prisnivå. Vi ligger ungefär i mitten, Göteborgsklubbarna inte så mycket högre, medan vissa klubbar i Superettan som Örebro och Norrköping inte är så långt efter. Jämför man med andra länder, så ligger priserna av tradition något lägre i Danmark än i Sverige, så jämfört med Danmark har vi högre priser. I jämförelse med de stora fotbollsländerna har vi däremot låga priser.

TRÄNING/SKADOR

Orsaken till det dåliga resultatet för 2005 sades vara för dåligt tränade spelare. Med anställningen av Sören Åkeby, med hård grundträning som signum, skulle 2006 bli året då MFF i alla fall inte förlorade på grund av dålig kondition. Vad hände?

Dags för Sören Åkeby att svara:
- Vi började träna på ett jättebra sätt, men tyvärr hade vi alltför många som inte kunde vara med och träna hela försäsongen, som kom in lite senare in träningen och när vi höjde nivån bit för bit tog det emot för vissa spelare. Konditionsmässigt har vi legat ganska bra, men power- och mjölksyreträningen har vi inte klarat av. Jag kan tänka mig att det beror på att vi inte varit vana vid att träna så här, och det kanske blev lite för tufft. Det här var ingen ny metod, jag är känd för att köra rätt hårt, och det har fungerat i andra klubbar, men tyvärr tog vi för mycket stryk. Efter den utvärdering vi har gjort, så kommer programmet för nästa säsong att se mycket annorlunda ut.

Varför lyckades det här upplägget i Djurgården men inte i MFF?
- Skillnaden är kanske att vi har fler yngre spelare här, som kanske tar lite mer stryk av den här träningen. Spelarna jag hade i Djurgården var lite äldre, lite mer erfarna, hade haft lite mer styrketräning i sin kropp redan.

Sören berättade att de pulsklockor som använts flitigt under året kommer att ersättas med GPS-utrustning.
- Det går att lura pulsklockan... ibland är det svårt att med dem läsa av hur mycket spelarna tagit ut sig på träningen. Med GPS kan vi kolla varje spelare, hur många meter de löper på träning eller i match, hur snabbt de löper, vad de har för puls. Då får vi bättre koll på varje individ.

Är uppbyggnadsträningen eller rehabträningen den största boven i skadedramat? Är du nöjd med kompetensen hos dem som skött fysträningen?
Sören Åkeby:
- Jag är definitivt nöjd med kompetensen. Skador som slagskador och stukningar kan man inte rå för, det är saker som händer under träning och match. Belastningsskador som ömmande ljumskar och baksida och framsida av lår är däremot skador som vi helt enkelt inte kan acceptera. Vi måste bli bättre på den individuella delen av styrketräningen, och göra en ordentlig genomgång av varje spelare; vilka svaga muskler som finns, vilka behov som finns för att var och en ska bli starkare och orka mer på plan. Det har vi varit dåliga på i år och det tar jag på mig.

Sören Åkeby berättade här också att MFF tar hjälp av erfarne friidrottstränaren Agne Bergwall, som bland andra leder Carolina Klüfts träning.

Varför anlitas Bergwall istället för någon tränare som finns närmare till hands, till exempel i MAI?
- Dels känner Anders Johansson Agne Bergwall sedan gammalt och har bara goda saker att säga om honom, dels tränar Agne Bergwall också lag. Det tyckte vi var viktigt.

Styrelseledamot Ingemar Erlandsson flikar in några kompletterande ord:
- Vi hade i år kombinerade fys- och rehabtränare, med två personer ansvariga, och de kan i efterhand konstatera att de upplevt arbetsbelastningen som alltför hög. Det är en av anledningarna till att vi har valt att engagera en separat fystränare kommande år, samtidigt som vi skiljer fys- och rehabträning åt. Det är förstås inte acceptabelt att vi är det lag som har haft flest skador; vi ska försöka göra det bättre nu.

Frågan om mental träning kom också upp under mötet, föranledd det dåliga självförtroende hos laget som inverkat på en hel del matcher. Sören Åkeby svarade att möjligheten diskuterats, men att spelarnas tveksamhet till den övertygat ledningen om att inte anlita någon mental tränare under säsongen.

Med många insläppta mål har frågetecknen också varit många kring försvarsspelet och träningen av försvarsspelet.
- Vi har fått kritik för att vi inte tränat försvarsspel, men det kan jag garantera att vi gör. Alla ingredienser finns med i vår dagliga träning. Men vi har inte fått ihop det helt enkelt, och vi har släppt in alldeles för många mål, sa Sören Åkeby.

Enligt uppgifter i media (Sydsvenskan) har det inte funnits tid att köra uppföljningstester av spelarnas fysik och kondition efter säsongen. Varför inte?
- Den som skriver det ljuger, för det har vi definitivt tid med. Vi har valt att göra det när vi startar upp säsongen i januari. Då lägger vi in fysprofilerna och ser var vi ligger, och utifrån profilen jobbar vi sedan individuellt med var och en. Och vi är förstås övertygade om att vi hinner komma upp i en status som ser bra ut.

Och så Geflematchen...
Den tragiska bortamatchen mot Gefle kom naturligt nog på tal under medlemsmötets utfrågning, vid flera tillfällen dessutom - det lär onekligen ta lite tid att skrubba bort smäleken av den ur den kollektiva himmelsblå medvetandet. Geflematchen blir den lite väl tydliga symbolen för lagets alla svaga andra halvlekar. Visar inte dessa på ett behov av mental träning i alla fall? Behövs rentav mental träning av tränarna, med tanke på "konstgrässpöket"? Borde man inte ha lagt sig mer defensivt och stängt matchen? Frågorna kring Geflematchen var många.

Sören Åkeby:
- Jag tycker vi dominerade matchen på ett kanonbra sätt. Då tycker jag att man ska kunna fortsätta spela fotboll och inte bara backa hem och låta motståndaren trycka på, framför allt inte på konstgräs. Men det finns ingen anledning att skylla på konstgräset, vi spelade på konstgräs under hela försäsongen. Andra halvlek mot Gefle var en kollektiv kollaps, och den är jag som tränare lika delaktig i som spelarna.

Dags för lagkapten Daniel Andersson, med på mötet som spelarrepresentant, att ta till orda och ge sin och lagets syn på Geflematchen:
- Vi kände att vi hade bra koll på matchen, och vi ville inte backa hem och ge dem initiativet. Som jag upplevde matchen, så släppte vi till ett rätt så slumpartat mål på hörna, men sen tyckte jag att vi körde på rätt så bra. Så fick de 3-2, men vi hade ändå bra koll då. Och sen får vi det där olyckliga målet där vår back och målvakt missuppfattar varandra. Efter det så är det kört, känns det som. Det är svårt på konstgräs, för det går så snabbt och därför händer det så mycket, hela tiden. På naturgräs är det lättare att döda matcher, då kan man lägga ner bollen mot hörnflaggan, men på konstgräs rinner den bara ut...

(Fortsättning följer)

/Tobias Christoffersson