Från storstadsträffen: Förbättra kvinnors arbetsvillkor

Pressmeddelande   •   Mar 10, 2006 15:52 CET

Under två dagar har företrädare för vänsterpartiet från Stockholm, Göteborg och Malmö träffats för att diskutera flera viktiga utmaningar för framtiden. Ett av de viktigaste inslagen i en modern storstadspolitik är att förbättra kvinnors arbetsvillkor.

- Våra kommuner skall vara föregångare för andra kommuner och den privata sektorn. För att bli attraktiva som arbetsgivare måste osäkra timanställningar omvandlas till fasta heltidstjänster, säger Eva Olofsson, kommunalråd i Göteborg med rotelansvar för jämställdhet.

- Det är oacceptabelt med löneskillnader mellan kvinnor och män. Många av de grupper som utför de viktigaste arbetsuppgifterna har de lägsta lönerna. Vi kommer att avsätta en särskild pott pengar för att stoppa den kollektiva lönediskrimineringen som kvinnor utsätts för, säger Anneli Philipson kommunalråd i Malmö.

- Att höja de lägsta lönerna och sänka arbetstiden är viktiga ur flera aspekter: människor mår bättre när de är trygga, sänkt arbetstid är inte bara en hälsofråga utan också en maktfråga, inflytandet över arbetsdagen ökar. I storstäder där vänstern är med och styr ska frågan om arbetstidsförkortning prioriteras, säger Ann-Margarethe Livh gruppledare i Stockholms stad.

Mer info:
Ann-Margarethe Livh (v), gruppledare i Stockholm, tel: 070-4729103