Riksutställningar

Från studentexamen till spaningsuppdrag i Brasilien

Pressmeddelande   •   Jun 17, 2013 10:40 CEST

Vinnarna  av Riksutställningars reseuppdrag i tävlingen Unga Forskare rapporterar live från museum och science centers i Rio de Janeiro.

James Janani och och Frida Cronqvist från Rudbeckianska gymnasiet och Josefin Johansson från Gullmarsgymnasiet vann Riksutställningars spaningsuppdrag i tävlingen Unga forskare. Från måndag 17 juni och en vecka framåt kan ni följa deras rapportering från Rio de Janeiro.

De Unga forskarna kommer att besöka museum och science centers, bland annat Museu do Universo Fundação Planetário, det nya Museum of Image and Sound och Casa Lygia Bojunga, ett barnkulturhus byggt av Almaprispengar. Många av museerna har stora utställningar utomhus, något som vi inte ser i Sverige.

Följ rapporteringen från resan på twitter @RU_UngaForskare och på Riksutställningars facebook

Utställningen Unga Forskare är en tävling för unga talanger inom naturvetenskap och teknik, för gymnasiala projektarbeten. Tävlingen arrangeras av Förbundet Unga Forskare i samarbete med företag och organisationer. Riksutställningars medverkar med reseuppdraget för att tävlingen skapar nya kopplingar mellan olika sektorer och visar på vinsterna av att tänka tvärdisciplinärt. I uppdraget ingår förutom att rapportera live i sociala medier också en skriftlig rapport till Riksutställningar.

Läs mer om de Unga forskarna och deras forskningsprojekt Atomspelet och Waterphoria här

Med på resan är också Nadia Izzat från Riksutställningar.

För ytterligare information, kontakta:
Nadia Izzat, Senior rådgivare, kulturpolitik, tvärkultur och mångfald
nadia.izzat@riksutstallningar.se
Telefon: 073-541 91 71

Riksutställningar stödjer museer och andra utställare med utveckling och samverkan genom att erbjuda kunskap, erfarenheter och nätverk från internationell omvärldsbevakning och analys. Tillsammans med kreativa utställare vidareutvecklar vi också teknik och metoder och förmedlar det vi lär oss genom rådgivning, utbildningar och nyhetsbrev. www.riksutstallningar.se