CableCup AB

Från tak till pendel - CableCup utmanar det konventionella igen

Pressmeddelande   •   Jan 28, 2016 10:13 CET

2010 förändrade vi sättet man hänger upp lampor. Nu är det dags igen. Med en serie kompletta lamp-upphäng erbjuder vi ett nytt sätt att hänga upp lampskärmar. Så smidigt att du nu kan byta skärm utan att behöva koppla loss lampan från taket. Dessutom adderar vi till en detalj som gör det barnsligt enkelt att höja och sänka dina lampor. Säg hej till Cloud, Cylinder och Loop, by CableCup.

CableCup är något så ovanligt som ett svenskt innovationsföretag inom belysning. Startat från grunden utifrån en uppfinning som löser ett av de vanligast förekommande problemen i svenska hem, taklampor som hänger på sniskan. Uppfinningen säljs nu på ett tiotal marknader världen över och ingår i fler och fler lampor du köper i butik.

2016 lanserar vi ett nytt upphäng med takkopp, sladd och lamphållare i tre olika modeller och tre spännande färger. Modellerna Cloud, Cylinder och Loop visas för första gången på Stockholm Furniture & Light Fair den 9-13 februari. Serien är en kombination av form och funktion, det vi kallar god design.

Cloud och Cylinder är en ny typ av lamphållare som man fäster lampskärmen på. Tidigare har vi alla varit hänvisade till en standardiserad lamphållare med gängor och två ringar som skärmen passas in i. Både Cloud och Cylinder är formgivna så att skärmen fastnar på dem. De har båda ett överdrag i silikon som går att ta loss för att enkelt kunna byta skärm utan att koppla loss lampan från taket.

Loop är en snygg liten lampa som enkelt går att höja och sänka genom att föra sladden genom öglan på toppen. Det går också att skapa spännande kluster av Loop genom att koppla dem genom varandra. Bara den egna kreativiteten som sätter gränser.

Samtliga modeller kommer i färgerna vit, svart och nya Nude, en modern färg som passar speciellt bra i ljusa skandinaviska miljöer. Produkterna är designade av Jonas Forsman och Lars Wettre.

Välkomna till vår monter B14:10 på Stockholms Furniture & Light Fair

CableCup är ett svenskt bolag med fokus på innovativa lösningar för belysning och inredning. Bolaget lanserade takkoppen CableCup under 2010 och vann tre prestigefulla utmärkelser redan första året. Internationella Red Dot Design Award, Svensk Forms tävling Design S och DesignTorgets utmärkelse Årets Sak.

Bolagets produkter säljs i ett flertal europeiska länder och har internationella patent som garanterar produkternas unikhet. Tillverkning sker i Sverige och bolaget har sitt säte i den gamla anrika trikåfabriken Resteröds i Ljungskile på västkusten.