Olof Röhlander AB

Från "talarskräck" till mest bokade föreläsaren

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2010 14:05 CET

Minst känd – men mest bokad. Hur gick det här till? På bara fem år har mentala coachen Olof Röhlander gått från okänd till Sveriges mest bokade talare inom näringslivet den här hösten och nya boken ”Det blir alltid som man tänkt sig” närmar sig redan 10 000 sålda ex. Men vägen dit har inte varit lätt.
Nu åker Olof ut på sju orter med bla Mark Levengood och Petra Mede på föreläsningsturnén Inspiration-10.

Konjunkturen har vänt och företagen frågar återigen efter inspirerande talare. Kändisarna är som vanligt eftertraktade, men så finns det Olof Röhlander som nått samma popularitet utan att till synes ha något extra äss i rockärmen. Hur gick det här till egentligen?

-Visst hade det varit lättare om jag varit känd sen tidigare, men jag tycker det här visar att det går att nå fram utan att ha vunnit OS-guld, klättrat upp för det högsta berget eller varit programledare i TV. Det har varit tufft, men allt går att vända från svaghet till styrka, även ”talarskräck”, menar Olof.

Med nya boken "Det blir alltid som man tänkt sig" och utnämningen till "Årets Föreläsare 2009" av SAJ Förmedlingsbyrå ökade efterfrågan på Olof Röhlander till det dubbla mot tidigare. Men det har varit ett hårt arbete som framför allt legat bakom framgångarna och det har inte bara gått på räls för den tidigare elitidrottsmannen.

-Som bordtennisspelare hade jag ofta problem med psyket och när jag började som inspiratör och skulle ställa mig på scenen blev jag ofta så nervös att det låste sig även där. Att jag därför tagit mig hit visar på att träning ger färdighet och att det trots hinder och utmaningar på vägen går att få det som man tänkt sig. Det är ett fåtal enkla mentala principer som behöver integreras i kroppen, hävdar Olof Röhlander.

Nu lever Olof sin dröm och att få åka ut på föreläsningsturné med storheter som Petra Mede, Mark Levengood, Lou Rossling, Mia Törnblom, Manuel Knight, Benny Haag och Louise Hansson är en stor ära.

-Det här är människor som jag sett upp till och att nu få jobba tillsammans och träffas så mycket kommer att ge mycket inspiration för framtida mål. Inte minst Mia Törnblom har hjälpt till att sälja in mig till sina bästa kontakter. Jag är tacksam över att såna som Mia och Ekvilibrium tror på mig och ger mig såna här chanser och när de kommer gäller det att ta dem, säger Olof Röhlander.

Olof Röhlanders fem tips för ökad mental styrka:

1. Anta nya utmaningar

- Problem kan ses som sätt att växa. Utan problem, hinder och utmaningar kan vi inte växa som vi vill, så träna på att se fram emot utmaningar eftersom det kommer att göra dig mentalt starkare. Önska i nte att saker blir enklare - önska att du blir ännu bättre. Hoppas inte att du ska få en lätt dag - hoppas att du stöter på något som får dig att utvecklas som människa. Det här kan också kallas för störningsträning, där du medvetet utsätter dig för störningar som ett sätt att bibehålla fokus och ett inre lugn.

2. Påminn dig om allt du tidigare lyckats med

-Tänk tillbaka på alla tidigare utmaningar du haft i ditt liv och som du klarat av. Just när du upplevde dem kanske du kände att du aldrig skulle klara det, men två år senare hade du klarat både det och mycket mer. Hämta hem trevliga minnen av tidigare segrar och koppla dem till nuet.

3 . Börja med det du kan och öka svårighetsgraden

-Min mellanstadielärare tipsade ofta om att börja skrivningarna med att svara på de frågor jag är säkrast på först. “Genom att klara dem så växer du och kan sen ge dig på de svårare frågorna.” Gör likadant när du har en tuff dag framför dig. Istället för att bli handlingsförlamad, ge dig på nåt enkelt så att du kommer igång - sen kommer självförtroendet att öka och du kan ge dig på de tuffare uppgifterna.

4. Vänta inte på inspiration

-Vi väntar ofta på att få inspiration innan vi sätter igång. Säljare sitter ibland halva morgonen och surfar och dricker kaffe innan de kommer igång. Men uttrycket “motion creates emotion” avslöjar att det är genom att börja oavsett inre motstånd som gör att känslan sen kommer. Har du sagt att du ska göra någonting - stå för det och gör det oavsett hur det känns. Varje gång du gör det du sagt du ska göra så ökar ditt förtroende för dig själv och ditt ord och därmed också din mentala styrka.

5. Hitta fördelar

-Det går att hitta en mening med allt som sker. “Vad finns det för positivt med det här?” är ett sätt att hitta de positiva aspekterna i allt som händer. Vad som än händer idag så se det som träning i att hitta dolda fördelar även i det som andra upplever som odelat negativt. Detta skulle kunna kallas för “blessing in disguise” då du går på upptäcksfärd i att hitta bra saker med alla möten, både dem som stärkt dig och dem som tryckt ned dig.

För mer information, gratis pressbilder och kontakt:

Olof Röhlander

Licensierad mental tränare - Inspiratör
olof@upphopp.se
Tfn: 0731-80 00 90

Läs mer om Olofs nya bok Det blir alltid som man tänkt sig här: http://www.upphopp.se/produkter

Läs mer om Inspiration-10 på: http://www.ekvilibrium.se