Exportrådet

Främjande av svenska träkomponenter till Spanien och Portugal

Pressmeddelande   •   Okt 29, 2003 12:16 CET

Exportrådet arrangerar en särskild satsning för att främja exporten av svenska träkomponenter till Spanien och Portugal. Satsningen kommer att äga rum mellan den 10-15 november i år. Det finns plats för ett tiotal svenska sågverk och trärelaterade företag att vara med och utveckla sina affärsrelationer i dessa länder.

- Potentialen till konkreta exportaffärer kopplade till det faktum att svenska sågverk integrerar framåt i sin produktion, ser Exportrådet som en anledning att genomföra detta exportfrämjande projekt, säger Pontus Broddner, chef för Exportrådet i Spanien.

I Portugal kommer en seminariedag att anordnas den 10 november där potentiella köpare av svenska träkomponenter och trävaror bjuds in till ett seminarium för att ta del av information om vad Sverige och svenska företag har att erbjuda. Fokus kommer att ligga på vilka fördelar som finns genom att använda förädlade träkomponenter från Sverige.

I Spanien sker evenemanget i form av ett mässdeltagande (12-15 november) på Maderalia i Valencia där en Sverigemonter organiseras av Exportrådet och där de individuella svenska sågverken och företagen ställer ut. Maderalia är Spaniens största och viktigaste mässa inom träbranschen och majoriteten av de spanska förbrukarna av trä besöker denna mässa. Det finns således goda möjligheter att träffa många potentiella kunder. I samband med mässan ordnar vi också en presskonferens/minikonferens där Sverige och de svenska deltagarna exponeras för branschmedia och mässbesökare.

För mer information och kommentarer kontakta Pontus Broddner, chef för Exportrådet i Spanien eller Jan Holmquist, chef för Exportrådet i Portugal.

För ytterligare information kontakta:
Pontus Broddner, chef för Exportrådet i Spanien, tel: +34 91 444 26 01
Jan Holmquist, chef för Exportrådet i Portugal, tel: +351 21 424 97 80
Helena Olsson, informatör Exportrådet, tel: 08-783 86 93 mobil: 0708-81 86 93

Exportrådet hjälper företag att etablera produkter, tjänster och idéer på nya marknader. Vi har över 350 anställda och kontor i 35 länder. Vi arbetar genom svenska ambassader, konsulat och handelskammare i länder där vi inte har egna kontor. Exportrådet verkar på uppdrag av näringslivet och staten. Omsättningen är cirka 425 miljoner kronor.

Detta pressmeddelande finns även på www.swedishtrade.se/press.