Framfab AB

Framfab Danmark lanserar unik branding-sajt för Carlsberg

Pressmeddelande   •   Aug 28, 2003 10:06 CEST

Starka kreativa koncept och grundliga konsumentstudier är huvudingredienserna i Carlsberg Breweries helt nya branding-sajt.

Grundat på en global genomgång av möjliga aktörer och Framfab Danmarks bevisade förmåga att skapa innovativa och underhållande branding-sajter för några av världens ledande varumärken, valde Carlsberg Breweries Framfab för att bygga sin nya branding-sajt.

- Framfab har visat på ett holistiskt angreppssätt avseende digital kommunikation. De ligger bakom såväl strategi som genomförande och de har visat på en god förståelse för den mycket komplexa uppgiften det innebär att utveckla ett internationellt varumärke, med olika marknadssituationer, online. Carlsbergs varumärke har dessutom genomgått en global repositionering, vilket gjorde utmaningen ännu större. Det är även en utmaning för ett varumärke som Carlsberg att bli en relevant destination online. Jag är därför stolt när jag säger att vi har hittat en mycket intressant lösning, vilken tydligt differentierar oss från andra branschaktörer, konstaterar Alex Myers, Group Vice President på Carlsberg Breweries.

Framfabs infallsvinkel på Carlsbergs sajtkoncept är ett uppfriskande avstamp från traditionell ölreklam online. Sajten som är helt byggd i flash förser Carlsberg med flera intressanta vägar för onlinekommunikation med sin målgrupp. Istället för att basera innehållet enbart på öl fokuserar sajten på tillfällen där konsumenterna njuter av en öl och den mänskliga aktiviteten kring detta. Genom att använda Carlsbergs kosmopolitiska framtoning ger sajten smakprov på intressanta situationer och platser, alla väl igenkända av Carlsberg-drickare världen över. I den första utgåvan tas användarna med till platser i London och Köpenhamn. På sajten återfinns också Carlsbergs många sponsoråtaganden inom sportens värld, med ett första fokus på Fotbolls-EM 2004.

För att själv uppleva den nya branding-sajten, gå in på www.carlsberg.com och klicka på "Experience".

För ytterligare information, kontakta:
Jannik Liedner, Director of Business Consulting, Framfab Danmark
+45 39 16 29 20, jannik.liedner@framfab.dk

Jesper Andersen, VD, Framfab Danmark
+45 39 16 29 29, jesper.andersen@framfab.dk

Jesper Bielenberg Vestergaard, Project Manager - New Media, Corporate Marketing & Innovation, Carlsberg Breweries A/S
+45 33 27 28 68, jesper.vestergaard@carlsberg.com

Anders Ekman, VD, Framfab AB
+46 8 41 00 10 00, anders.ekman@framfab.se

Tobias Bülow, Informationschef, Framfab AB
+46 709 41 22 58, tobias.bulow@framfab.se

Framfab är en ledande leverantör av konsulttjänster och affärslösningar baserade på Internetteknik. Till kundkretsen hör främst stora internationella företag, som t.ex. 3M, AXA, Coca-Cola, Danske Bank, Electrolux, Ericsson, Hydro Texaco, IKEA, Kelloggs, Maersk Sealand, NEC Packard-Bell, Nike, Observer, Postbank, SAAB, Volvo Car Corporation, och UBS. Framfab har verksamhet i Danmark, Holland, Sverige och Tyskland. Framfab är noterat på Stockholmsbörsens O-lista (ticker FRAM). För mer information besök www.framfab.com