Framfot AB

Framfot byter VD

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2013 14:21 CET

Anna Furuhäll tillträder som VD på Utbildningsföretaget Framfot och delar med sig av sina tankar kring att vara kvinna, framtidens ledarskap och konjunkturen.

Anna Furuhäll är internrekryterad och har varit med i bolaget sedan uppstarten 2005
och är delägare.

Fyra snabba frågor till Anna;

Hur känns det att vara kvinna på VD-posten?

”För mig är det inte en fråga om kön, utan vem som är mest lämpad för uppdraget. Jag ser fram emot att göra ett bra arbete som ledare och känner både förväntningar och spänning i att leda en organisation som själv utbildar chefer. Om jag skulle vara en förebild vill jag hellre vara det utifrån vad jag åstadkommer och vad jag står för.”

Kommer det ske några drastiska förändringar?

”Inte med bolaget som sådant  - det är ett stabilt företag som är etablerat på utbildningsmarknaden men med målet att fortsätta växa. Vi har ett bra koncept med lyckade utbildningar, skickliga utbildare och överlag en väldigt bra kundstock och många nöjda kunder.

Däremot verksamhetsmässigt hur vi arbetar med att ge effekt för våra kunder, där händer det oerhört mycket. Vi har många väldigt bra projekt och ett starkt driv internt för att förbättra lärandet för yrkesverksamma, så att vi kan göra verklighet av vår gemensamma vision ”Det självklara valet och leda lärandet.”

Hur ser du på konjunkturen och hur påverkar den?

”Vi ser positiva tecken i världsekonomin i exempelvis USA samtidigt som många tjänsteföretag drog i handbromsen rejält från november 2012 och framåt, enligt våra erfarenheter och även SCBs konjunkturbarometer. Med det sagt, så ser vi som bolag positivt på framtiden. Vi har tillväxtmål för 2013 och tror att vi kommer nå dessa. Men ännu viktigare än att växa är att göra det med förbättrad
kvalitet och mervärde för kunderna.”

Vilken roll ser du att Framfot spelar för framtidens ledare och ledarskap?

”Vi gör en stor skillnad. Dels givetvis genom våra utbildningar där vi förbereder dagens och morgondagens ledare. Dels genom att vi kommer lägga ännu mer resurser på att göra analyser som ger fakta, statistik och slutsatser kring vad som fungerar och vad som inte gör det idag.

Det är något som saknas överlag inom ledarskapet. Det är mycket proffstyckande men saknas ofta substans.”

Erik Sjögren som varit VD sedan 2006 kliver över i en marknads- och analyschefsroll i samband med VD-bytet.

www.framfot.se

För mer information, vänligen kontakta:

Anna Furuhäll, VD

e-post: anna@framfot.se

Erik Sjögren, Marknads- och analyschef

e-post: erik@framfot.se

Framfot AB

DN-huset, våning 19

Rålambsvägen 19

Tel: 08-653 01 80

Framfot är ett växande utbildningsföretag sedan 2006 som hjälper sina kunder nå framgång med praktiska kurser inom ledarskap, sälj, marknadsföring, kommunikation och HR. Kurserna anpassas till kunderna, deras behov och personliga mål för att ge direkt och långsiktig effekt i deras verksamhet. Läs mer på www.framfot.se.