Ljungbergs Factory

Framgång i Japan för svenska Ljungbergs Factory

Pressmeddelande   •   Aug 04, 2015 09:27 CEST

Framgång i Japan för svenska Ljungbergs Factory

I dagarna blev det klart att japanska Manas väljer svenska Ljungbergs Factory från 1834 som nyhet i sin kollektion för 2016.

• Vi lanserade Ljungbergs Factory på den Japanska marknaden för bara några månader sedan så vi är naturligtvis stolta över denna fina utveckling vi haft på så kort tid, säger Jonas Wåhlander, CEO och ägare till Ljungbergs Factory. Manas är verksamma inom design och inredning och kompletterar United Arrows som sedan tidigare är distributör för Ljungbergs Factory.

United Arrows är en av Japans ledande kedjor med över 250 butiker som riktar sig direkt mot konsument och här säljs nu heminredning från svenska Ljungbergs Factory i form av bäddset, kuddar och dukar men även nya produktgrupper som kimonos och scarfs har lanserats med goda resultat

Manas kommer presentera Ljungbergs Factorys tyger för ca 2000 av Japans främsta designers, arkitekter och inredare via showroom i Tokyo, Osaka och Nagoya. Manas är distributör av många exklusiva varumärken som Amani Casa, Mark Alexander och Kirkby Design. Ljungbergs Factory kommer börja lansera delar ur befintlig kollektion, bland annat välkända Lustgården, Herbarium, Grazia Grande, Tallyho samt Citrus Limon.

• Den första ordern från Manas är omfattande och skall dubbleras redan år 2 enligt Manas försäljningsplan så vi ser fram mot att få se våra svenska mönster i många Japanska offentliga miljöer och hem, fortsätter Jonas Wåhlander.

Ljungbergs Factory etablerades år 1834 och är Sveriges äldsta textila tryckeri. Genom ledande kunskaper inom textilt tryck samt lokal och ekologisk produktionhar Ljungbergs Factory byggt ett starkt varumärkemed fokuspå svensk design. Alla produkter är svensktillverkade och tygerna ärbåde tryckta och konfektionerade i Rydboholm, strax utanför textilstaden Borås.

För mer information och bilder kontakta:

Jonas Wåhlander, CEO och ägare Ljungbergs Factory and Rydboholm 0733/777444.

Kristina Hermansson, Marknadschef Ljungbergs Factory and Rydboholm 033/231161

Ljungbergs Factory (tidigare Ljungbergs Textil) har tryckt textilier sedan 1834. Företaget har en lång historia av framgångsrika samarbeten med framstående designers som Stig Lindberg, Sven Markelius och Viola Gråsten. Sedan 2013 ägs företaget av Jonas Wåhlander som vill få företaget att växa genom bland annat produktutveckling och utvecklande av kollektioner, uppbyggda av en exklusiv mönsterskatt. Mönsterproduktionen för inredningstextil ska leva kvar, samtidigt som mönster för modeindustrin och andra nya användningsområden ska utvecklas. Målet är att skapa världsledande, ekologisk och hållbar svensk design – allt producerat i fabriken i Rydboholm utanför Borås.