Universal Music Sweden

Framgångar för Icona Pop

Pressmeddelande   •   Feb 21, 2013 11:09 CET

Med superhits som ”I Love It” och ”We Got The World” har svenska elektropopduon Icona Pop blivit en riktig framgångssaga. I utlandet hyllas de av Rolling Stone Magazine, Pitchfork, Stereogum och Perez Hilton för att nämna några.

Igår tog Icona Pop hem en Grammis för "Bästa nykomling" och tidigare i år blev ”I Love It" framröstad till "Årets låt" på P3 Guldgalan. Duon vann även Gaffapriset för "Årets svenska genombrott”.

Hitsingeln "I Love It" var nyligen med i ett avsnitt av amerikanska tokhyllade HBO-serien "Girls". Låten spred sig efter avsnittet som en löpeld över USA och nu har även de stora amerikanska radiostationerna upptäckt Icona Pop, något som bidragit till att "I Love It" nyligen tog sig in på prestigefylla Billboard Hot100 (mer info nedan) samt att låten tog sig upp på plats nummer sex på Dance/Electronic-listan! Och den ser ut att fortsätta klättra: även i Tyskland, Sverige och Nya Zealand har Icona Pop rönt stora framgångar och i t ex Australien är låten redan mångfaldigt Platina-certifierad.

Duon är just nu i USA på en omfattande turné tillsammans med "Passion Pit" och spelade förra fredagen inför ett utsålt Madison Square Garden i New York.

I sommar kommer Icona Pop även att dyka upp på många av Sveriges festivaler, bl a Bråvalla och Emmabodafestivalen.

Från Billboard mag: POP HIT: HBO’s “Girls” is influencing Billboard charts. After the series promi- nently featured Icona Pop’s “I Love It” (RRP), featuring Charli XCX, on its Jan. 27 episode, the song has climbed to No. 6 on Dance/Electronic Songs and No. 38 on Hot Digital Songs. This week, it debuts on Mainstream Top 40 at No. 37.