Poppels Bryggeri AB

Framgångarna fortsätter för Poppels American Pale Ale

Pressmeddelande   •   Nov 21, 2016 10:33 CET

Från och med december månad kommer Poppels American Pale Ale (APA) att finnas tillgänglig för ännu fler ölälskare runt om i Sverige i och med att den får distribution på landets samtliga systembolag. För att avgöra antalet butiker ett öl ska säljas på använder Systembolaget av ett neutralt rankningssystem. Baserat på antalet poäng förändrar så Systembolaget distributionen en gång per kvartal.

– När vi tog fram APA:n ville vi göra ett öl som är tillräckligt lättdrucket för att ölälskare ska upptäcka denna fantastiska ölstil, men samtidigt komplext nog för att man ska behålla intresset och vilja dricka det igen. Under tre års tid har APA:ns popularitet bara ökat. Ett bättre kvitto på att vi har lyckats med vår målsättning är svårt att få, säger bryggmästare Daniel Granath.

Även Poppels Belgisk Wit har fått utökad distribution och kommer att säljas i 77 butiker.

Petter Gunnarson, försäljningsansvarig, kommenterar:

– Vi vill att så många som möjligt ska kunna avnjuta en Poppels. Att hela Sverige snart kan hitta vår APA på sitt lokala bolag, och betydligt fler än innan även vår Wit, är så klart en milstolpe för bryggeriet.

För ett tag sedan annonserade Poppels att de gör hela sitt sortiment ekologiskt och blir Sveriges största ekobryggeri. Inom kort kommer den nya gröna profilen även att synas på flaskorna.

– APA:n blir först i standardsortimentet med att prydas av det så kallade EU-lövet på etiketten, som en påminnelse om att den är bryggd med ekologiska råvaror. Därför är det så klart extra kul att det är just den som flest människor kommer se, säger VD Mats Wahlström.

POPPELS BRYGGERI grundades 2012 av 15 ölälskare med en gemensam dröm: att sprida kärleken till riktigt bra, hantverksbryggt öl. Sedan dess har bryggeriet släppt ett dussin olika öl och växt till ett av Sveriges större hanverksbryggerier. Ölen finns tillgänglig på systembolaget från norr till söder.

Bryggeriet har finns idag i Jonsered där man arbetar för att genomföra sin vision om att bygga en Beerstination. Ett utflyktsmål för ölälskare från hela landet.

Bryggeriet har alltid strävat efter att involvera sina kunder (ölhjältar) i ölbryggandet. Bland annat genom att genom att 2014 brygga Sveriges första crowdsourcade öl på vinbär skördade i villaträdgårdar i hela Göteborg med omnejd, och året efter Sveriges största crowdsourcade öl på bär från hela landet.