Hamilton Group AB

Framgångsexperten Annika R Malmberg om människors olika driv och behov av stimulans

Pressmeddelande   •   Feb 24, 2014 14:11 CET

”Ta er i röven, stålmammor!” – Så skrev Aftonbladets krönikör Åsa Erlandsson i fredags apropå att Linda Bengtzing lämnade nyfödde sonen hemma för att delta i Melodifestivalen. Hon anser att Linda B och många andra föräldrar lider av ett osunt bekräftelsebehov. Jag blir alldeles förskräckt. Alla människor har olika driv och behöver olika mycket stimulans. Vad som är rätt för en mamma eller pappa behöver inte vara rätt för en annan.

Våra styrkor och behov hänger samman med det som många kallar vår person- eller beteendeprofil. Det som man idag ofta beskriver med fyra olika färger som vi alla har olika mycket av. Där röd står för resultat och handling, blå för kvalitet och kritiskt granskande, gul för kreativitet och uttryck, och grön för harmoni och anpassning.

Extroverta måste ha stimulans – annars blir de sämre föräldrar

Extroverta måste ha stimulans, måste vara i rörelse och få utmaningar hela tiden. De behöver sin publik och vara delaktiga i vad som händer. Vissa skulle kalla det bekräftelsebehov men det handlar om ett sätt att leva. Det betyder inte att extroverta inte är bra föräldrar eller inte älskar sina barn. Det betyder att om de inte får vara i sin färgenergi mår de dåligt och blir sämre föräldrar.

Jag förstår att det finns mammor som aldrig skulle kunna tänka sig att arbeta så länge de ammar eller är har små bebisar hemma, men att gå så långt och säga att denna sanning ska gälla alla mammor är befängt. Vissa måste vara hemma, annars går de sönder i hjärtat men andra klarar sig bättre om de får jobba.

Vår personlighet smittar av sig i allt vi gör och säger, och vi är inte alltid är medvetna om det. Att allt vi tror på så starkt och är vår ”sanning” är just bara vår sanning eftersom vi är den vi är. Man bör vara lite mer försiktig när man går ut och predikar sitt budskap till folket – bara för att det är din uppfattning så behöver det ju inte vara den gängse.

Annika R Malmberg AB:s erbjudande:

Vi tränar svenskt- och nordiskt näringsliv i allt från ledarskap till kundbemötande. Vi lär individer och grupper att använda kraften som uppstår när människor tar ansvar, utvecklas och samverkar. Vi tillhandahåller föreläsningar, öppna kurser, skräddarsydda interna utbildningar, observationer, coachning, böcker och webbkurser.

Våra insatser leder till:- ökad försäljning- inspirerande ledarskap- starkare samarbeten.