Swisslog AB

Framgångsrik driftstart av Rustas nya centrallager

Pressmeddelande   •   Jan 19, 2016 11:12 CET

Göteborg, 19 januari 2016 – I december övertog Rusta driften av sitt nya centrallager från Swisslog och startade upp produktion i anläggningen. Det nya lagret, beläget i Åby norr om Norrköping, ger Rusta ett högeffektivt 65 500 kvadratmeter stort centrallager som ersätter elva manuella lager och ger Rusta en god potential för fortsatt snabb tillväxt.

- Överlämningen gick mycket bra. Tillgängligheten var nästan 100 procentig och anläggningen mötte direkt alla de nyckeltal som ställts upp, säger Magnus Hallin, logistikchef i Rusta.

Redan de första veckorna efter övertagandet fylldes lagret upp till cirka 10 %. Nu pågår löpande en överflyttning från Rustas två kvarvarande lager i Nässjö. Man flyttar en varugrupp i taget fram tills i sommar. Därefter sker all lagring och distribution från det nya centrallagret. Magnus Hallin är nöjd med Swisslogs insats och med samarbetet.

- Hela lagerprojektet har gått fantastiskt bra. Swisslog har haft en mycket kompetent projektledning och vårt samarbete har varit riktigt bra. Jag har faktiskt bara gott att säga!

Swisslogs ansvarige projektledare Patrik Löwendahl är själv nöjd med projektet, men betonar att framgången är resultatet av ett väl fungerande lagarbete.

- Det lyckade projektet och produktionsuppstarten beror till stor del på att Rustas eget projektteam har arbetet mycket aktivt i hela processen, från design till övertagande och uppstart.

Swisslog är totalintegratör för det nya centrallagret och levererar automation till anläggningens höglager. I leveransen ingår standardlösningen WarehouseRunner samt nio stycken höglagerkranar, ett bansystem och 20 ergonomiskt utformade plockstationer. Alltsammans optimeras med ett energiåtervinningssystem som sänker energiförbrukningen. Höglagret styrs med Swisslogs egenutvecklade mjukvara, Material Flow Control System (MFCS).

I Swisslogs åtagande ingår även ett service- och supportavtal som säkerställer en stabil och kontinuerligt drift.

Om Swisslog

Swisslog designar, utvecklar och levererar marknadens bästa automationslösningar till framsynta sjukhus, lager- och distributionscentraler. Vi erbjuder integrerade system och tjänster från en enda källa – från rådgivning och design till implementering och livslång kundservice. Bakom företagets succé finns ca 2 500 anställda runt om i världen som hjälper kunder i mer än 50 länder. Huvudkontoret finns i Buchs/Aarau, Schweiz. Swisslog finns på den nordiska marknaden som en stark lokal aktör med ca 350 anställda i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Besök oss gärna på www.swisslog.com/wds_sverige.

Swisslog är den del av KUKA-gruppen, en ledande global leverantör av intelligenta automationslösningar. www.kuka.com