Teligent

Framgångsrika installationer genererar merförsäljning

Pressmeddelande   •   Mar 21, 2006 13:47 CET

Teligent meddelar idag att man erhållit en uppgraderingsorder gällande utökad kapacitet för en befintlig installation i Afrika. Operatören i fråga erbjuder i dagsläget sina mobil- (prepaid och postpaid) och fastnätskunder ett flertal meddelandetjänster från en och samma plattform.

- Vår verksamhet i Afrika går från klarhet till klarhet. Vi har nu 21 olika mervärdestjänster installerade hos tio olika kunder på denna växande marknad, huvudsakligen inom segmenten messaging och prepaid, säger Per Hällerstam, regionsansvarig på Teligent.

- Denna order är självklart mycket glädjande och är ytterligare ett bevis för Teligents affärslogik. Det vill säga merförsäljning till befintlig kundbas i form av uppgraderingar av kapacitet och funktioner, säger Tomas Duffy, nytillträdd vd och koncernchef för Teligent. Som ett resultat av en lyckad tjänstelansering och kundens abonnenttillströmning blir nu en stor messaging-installation ännu större.

Den aktuella systemlösningen har kontinuerligt utökats med en mängd olika funktioner. Bland dessa en så kallad "Celebrity Greetings", där samtal som hamnar i röstbrevlådan kan besvaras av en inspelad röst från en kändis, exempelvis en popstjärna, istället för av ägaren till röstbrevlådan. Som en tillvalstjänst erbjuds abonnenterna även en faxbrevlåda.

Leveransen baseras på den patenterade plattformen Teligent P90/E, vilken separerar nätprotokoll, tjänsteexekvering och presentation gentemot slutanvändarna. Den är förenlig med 3GPP IP Multimedia Subsystems (IMS) och är anpassad för användning i olika typer av nät, från traditionella fasta och mobila till den framväxande marknaden av nästa generations VoIP-baserade nät. Teligent P90/E används i olika konfigurationer och inom skilda användningsområden av ett flertal ledande internationella operatörer, däribland BT, Cingular, MCI, Telefónica, TeliaSonera och Vodafone.

För ytterligare information, kontakta:
Tomas Duffy, vd och koncernchef
Teligent AB
tomas.duffy@teligent.se

Per Hällerstam, Vice President Region South
Teligent SAS
Tel. +33-(0)1 48 00 18 05
per.hallerstam@teligent.fr

Ladda ner pdf

Om Teligent
Teligent (TGNT, Stockholmsbörsen) är en global leverantör av mervärdestjänster för teleoperatörer. Erbjudandet inkluderar bland annat traditionella och nästa generations meddelandetjänster och avancerade IN-lösningar, såsom Mobile Prepaid, Mobile VPN och Mass Calling. Samtliga lösningar baseras på den generiska och patenterade tjänsteutvecklingsplattformen Teligent P90/E. Bolagets lösningar används idag av ett flertal ledande operatörer, däribland BT, Cingular, MCI, Telefónica, TeliaSonera och Vodafone. Med huvudkontor i Nynäshamn har bolaget idag kontor i tretton länder runt om i världen. Teligent har cirka 340 anställda och nettoomsättningen för 2005 var 460 miljoner SEK. Besök gärna www.teligent.se för ytterligare information.