Science Park Halmstad AB

Framgångsrikt samarbete mellan Science Park Halmstad-företag offentliggörs under Tillväxtdagen i Halmstad den 16 mars.

Pressmeddelande   •   Mar 15, 2012 05:00 CET

Tillväxtdagen i Halmstad är nu en återkommande årlig aktivitet som tillägnas alla företagare och företagsamma människor i Halland. Årets mässa äger rum den 16 mars i Halmstad Arena och temat för dagen är ”Think big! Bli en vinnare och skapa din egen högkonjunktur”.

Vi på Science Park Halmstad jobbar dagligen med att skapa konkret tillväxt i det halländska näringslivet och är därmed en given arrangör av Tillväxtdagen, säger Ulf Andersson VD på Science Park Halmstad.

Under mässan kommer en mängd aktiviteter utspela sig i Halmstad Arena och vi på Science Park Halmstad är delaktiga i flertalet av dem. Vi har en monter med Science Park Halmstad-företag representerade på plats, vi kommer anordna modevisning med hjälp av gravidmodeföretaget Mom2moM, medverka i Minientreprenörskolan, bli intervjuade på Tillväxttorget, samarbetspartner till Realize workshop ”24 hours of innovation”, ge möjligheten, tillsammans med Hälsoteknikcentrum, att prova en virtuell cykeltur med ”Bike around” och sist men inte minst offentliggöra ett samarbete mellan fyra företag som driver sin verksamhet på Science Park Halmstad.

De fyra bolagen, Inventlab AB, Apping AB, J&D Assisting Systems AB och Safire, har på uppdrag av det nystartade bolaget Bra idéer Sverige AB tagit fram en i dagsläget världsunik produkt. Bakom projektet och företaget Bra idéer Sverige AB står entreprenörerna Peter och Henrik Ohlsson. Företagets produkt och tankarna bakom produkten kommer att presenteras i deras monter hos oss på Science Park Halmstad under mässan på Tillväxtdagen.

Projektet har varit riktigt roligt och gruppdynamiken har varit otroligt bra mellan de inblandade företagen, det faktum att vi alla har jobbat under samma tak (Science Park Halmstad) gör denna produkt till en riktig höjdare, säger delägaren i Inventlab Viktor Georgeborn.

Alla företag som är delaktiga i projektet är grundade av personer som tidigare studerat vid Högskolan i Halmstad och sedan gått vidare i sin karriär genom att starta eget företag hos oss på Science Park Halmstad. Företaget Inventlab arbetar med marknadsinriktad produktutveckling och har i detta projekt arbetat med design och ritningsunderlag, inte bara till själva produkten, utan även till förpackning och diverse produktionsverktyg. De jobbar nu även med att starta upp produktionen, allt från inköp till produktionsupplägg. Apping AB som som utvecklar mobila applikationer till iPhone/iPad och Android har stått för grafisk design, utveckling av applikationen, hemsida och bakomliggande system. J&D Assisting Systems AB, som är ett utvecklingsföretag inom inbyggd elektronik, fick uppdraget att framställa själva "enheten". De har designat mönsterkort, utvecklat funktioner, samt mätalgoritmer och tillsammans med Apping AB har de tagit fram ett unikt kommunikations-protokoll mellan "enheten" och en smartphone. Safire som i vanliga fall mest jobbar med produktutveckling av en nätansluten brandvarnare har arbetat med frågor som främst rör marknadsintroduktionen av produkten. Marknadsanalys, export, juridik, miljö, produktfotografering, manualer för produkten och annat där man arbetat utifrån att kunden sätts i centrum.

Vi på Science Park Halmstad är som sagt en av arrangörerna till Tillväxtdagen och vi kommer att finnas på plats tillsammans med ett tjugotal av de företag som finns i vår Science Park. Mässan är öppen mellan kl 10 och 16 och det är en dag som kommer ge inspiration, glädje och stolthet över alla gränser. En bra grund för att få tillväxten att öka i regionen.

Science Park Halmstad-företag som kommer att vara delaktiga i vår monter:
addXtra, Apping AB, Assisting systems, Boaluz AB, Bra idéer Sverige AB, DD Company, Envi, FEMit, Flowerdeluxe, Force Fiction, Hat on Lady, Hittaflyget, Inventlab, Johan Falkenberg Katarina Thorstensson - Glass Jewelry, Kentsdottir, K-SAM, Mom2moM, Lucid Concepts AG, Virtualtrainer, Safire