General Motors AB

Framhjulsdriven tvåstegshybrid debuterar 2008

Pressmeddelande   •   Nov 30, 2006 11:08 CET

Ny SUV från Saturn får tvåstegs hybridteknik som beräknas förbättra bränsleekonomin med 45 procent.

LOS ANGELES – General Motors ska utöka sitt redan omfattande hybridbilsprogram med ytterligare en modell. Den heter Saturn Vue Green Line och är en mellanstor SUV som ska presenteras 2008.

Den nya modellen blir framhjulsdriven och får ett avancerat tvåstegs hybridsystem som väntas medföra en 45-procentig förbättring av bränsleekonomin jämfört med nuvarande modell av Saturn Vue.

Drivlinan i Vue Green Line utgörs av en direktinsprutad bensin-V6:a på 3,6 l, två relativt små elmotorer och en uppsättning Nickel Metal Hydride-batterier (Ni-MH). Med två mindre elmotorer i stället för en stor kan bilens prestanda optimeras för både tätorts- och landsvägstrafik och de två motorerna tar tillsammans inte större plats än en konventionell automatlåda.

Tekniken i den framhjulsdrivna Saturn Vue Green Line påminner en hel del om det tvåstegs hybridsystem som används i 2007 års modeller av GM:s stora SUV-modeller Chevrolet Tahoe och GMC Yukon.

Bland de många energisparande finesserna märks:
• Ingen tomgångskörning. Bensinmotorn stängs av så fort bilen stannar
• Enbart eldrift i låga hastigheter
• “Elturboeffekt”. Elmotorerna går in som extra kraftresurs i branta backar eller vid körning med tungt släp
• Energi regenereras (återskapas) vid inbromsning, då elmotorerna fungerar som generatorer

GM:s nya tvåstegshybrid presenterades nyligen vid den pågående bilmässan Greater Los Angeles Auto Show, där högste GM-bossen Rick Wagoner också passade på att avslöja en kommande utveckling av Saturn Vue Green Line.

– Vi har påbörjat utvecklingen av en version med ”plug in-funktion”. Den kommer att ha dubbelt så lång ”elräckvidd” som dagens modell genom att den kan underhållsladdas med hushållsström via en helt vanlig väggkontakt. När den här versionen blir klar vet vi inte idag, men det kommer att ta flera år trots att utvecklingen har högsta prioritet eftersom den har så stor potential för ökad energieffektivitet.

General Motors Corp. (NYSE:GM), världens största biltillverkare, har varit bilindustrins säljledare under 75 år. GM, som grundades 1908, har c a 327 000 anställda runt världen. Företaget har tillverkning i 33 samt försäljningsorganisationer i 200 länder. 2005 såldes globalt 9,17 miljoner bilar och transportbilar, en ökning på 2 procent och den näst högsta siffran i företagets historia. I Europa säljer GM Opel, Vauxhall, Saab, Chevrolet, Cadillac, Corvette och Hummer på mer än 30 marknader . Man har elva produktions- samt sammansättningsanläggningar i åtta länder och har en arbetsstyrka på c a 64 500 personer. GM driver ett av världens största finansbolag, GMAC Financial Services , som erbjuder finansierings- samt försäkringslösningar för bilindustrin, bostadsmarknaden samt övrig kommersiell verksamhet. Ytterligare information om GM kan hämtas på http://media.gmeurope.com

2006-11-30
GM Sverige