Skogsindustrierna

Framstående marknadsanalytiker till Karlstad

Pressmeddelande   •   Nov 13, 2006 13:24 CET

En av världens främsta marknadsanalytiker inom trä- och sågverksindustrin, Russel Taylor från Kanada, gästar Trämarknaden i Karlstad i november.

Taylor kommer att tala om den senaste marknadsutvecklingen i Kina och Ryssland. Trämarknadsdagarna arrangeras den 22-23 november på Elite Stadshotell i Karlstad.

Russel Taylor är VD för konsultbolaget International Wood Markets Group i Kanada och har 25 års erfarenhet av ledning, produktion, marknadsföring och rådgivning inom trä- och pappersindustrin. Den 23 november är Taylor i Sverige för att berätta om den senaste marknadsutvecklingen i Kina och Ryssland samt ge en uppdatering kring problematiken med bergsbarkborren (Mountain Pine Beetle) i Kanada.

”Trämarknaden är mer än en mötesplats för industrin. Den är ett ypperligt tillfälle för den som vill skaffa sig ny kunskap och hålla sig uppdaterad kring trender och marknader. Därför är vi extra glada över att ha lyckats engagera Russel Taylor i år”, säger Bertil Stener, direktör för Trämekaniska produkter på Skogsindustrierna.

Taylor medverkar vid den traditionella marknadsdebatten på torsdagen, då även Lars-Göran Olsson, marknadsanalytiker vid Skogsindustrierna, beskriver den rådande marknadssituationen i övrigt samt levererar färsk statistik. Moderator för marknadsdiskussionen är Mats Sigvant från Moelven Norsälven. Förutom en uppdatering av rådande trender och tendenser bjuder Trämarknaden på en debatt om bioenergi med bland andra Hans Norrgrann från Ångpanneföreningen och Jenny Hedström från Energimyndigheten. Dessutom utlovas en överblick över promotionkampanjer på exportmarknaderna, med Jan Söderlind, ansvarig för det internationella träprogrammet på Skogsindustrierna. Hela programmet finns på www.tramarknaden.com.

För ytterligare information, gå in på www.tramarknaden.com eller kontakta
Marie Åsell, arrangemangsansvarig, tel. 08-762 79 78, marie.asell@skogsindustrierna.org
Johanna Blom, informationsansvarig, tel.08-762 72 77, johanna.blom@skogsindustrierna.org

Pressinfo: Torsdagen den 23 november kl. 12.00 ordnas pressinfo, bl.a. med Russel Taylor, i pressrummet Erik Gustaf på Stadshotellet. Pressrummet är öppet onsdag kl. 14 – 17 och torsdag kl. 10 – 14. Johanna Blom finns på plats för support.