Sectra AB

Framstående sjukhus i Australien effektiviserar mammografiverksamheten med system från Sectra

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2006 09:07 CET

Royal Melbourne Hospital, ett av Australiens mest framstående allmänna sjukhus, har digitaliserat sin mammografiverksamheten med system från det svenska IT- och medicinteknikföretaget Sectra. Företagets mammografisystem har den lägsta stråldosen på marknaden och främjar en säker, ergonomisk och effektiv mammografiundersökning för kvinnorna i Melbourne.

Royal Melbourne Hospital är ett framstående utbildningscentrum. Sjukhusets avdelning för bröstsjukdomar erbjuder diagnos och behandling även för privata patienter. Sectras helhetslösning som har implementerats på sjukhuset omfattar mammografistativet Sectra MicroDose Mammography och Sectra Breast Imaging PACS (Picture Archiving and Communication System) för hantering och lagring av digitala bröstbilder.

Mammografiprojektet vid Royal Melbourne Hospital är Sectras andra installation av Sectra MicroDose Mammography i Australien. Sectras mammografisystem har även sålts till kunder i Nya Zeeland, Frankrike, Sverige, Danmark, Norge, Tyskland, Österrrike, Schweiz, Irland och Storbritannien.

För ytterligare information kontakta:
Torbjörn Kronander, VD Sectra Imtec AB, 013 - 23 52 27

Om Sectras medicinska system
Sectra är ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder, PACS. Över 850 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift och mer än 40 miljoner röntgenundersökningar diagnostiseras i Sectras system varje år. I Skandinavien har Sectra en marknadsandel på mer än 50 procent av alla filmfria installationer. Förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.

Sectrakoncernens verksamhet
Sectra grundades 1978 och bedriver framgångsrik utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom de expansiva nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunikationssystem. Sectra har kontor i elva länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2005/2006 till 564 Mkr. Sectra är noterat på Stockholmsbörsen sedan 1999. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se