Hälsans nya verktyg

Framtidens appar och webbtjänster inom hälsa skapas på East Sweden Hack

Pressmeddelande   •   Jun 25, 2013 15:17 CEST

Den 14-15 september 2013 anordnas East Sweden Hack, ett så kallat hackathon, i Linköping. Uppdraget är att skapa appar och webbtjänster till nytta för invånare och besökare i regionen East Sweden. Deltagarna studerar eller jobbar med webb på olika sätt. Bästa tävlingsbidrag inom området hälsa vinner 20.000 kr att använda för fortsatt utveckling.

East Sweden Hack arrangeras av Skill i samarbete med Linköpings kommun, Linköpings universitet, Östgötatrafiken, Mjärdevi Science Park, Landstinget i Östergötland och i-Days. Därtill är Rala, Visiarc och Hälsans nya verktyg sponsorer. Bakgrunden är att man vill uppmuntra fler att utifrån offentliga aktörers öppna data skapa nya appar och webbtjänster.

Hälsans nya verktyg delar ut pris

Deltagarna äger själva rätten till resultatet vilket kan skapa spännande möjligheter. Därtill har deltagarna chansen att vinna resa, boende och inträde till den framstående webbkonferensen LeWeb i Paris. Det vinnande laget får också fri konsultation efter hacket av app- och spelbolaget Visiarc.

Därtill delar Hälsans nya verktyg ut pris för bästa tävlingsbidrag inom området hälsa. ”E-health goes East” heter kategorin och det vinnande laget får 20.000 kronor och fortsatt konsultation för att nå ut med sin idé på marknaden.

- För Hälsans nya verktyg är East Sweden Hack ett lysande tillfälle att fånga upp möjliga innovatörer som kan ha lösningar på framtidens samhällsutmaningar, säger Mona Jonsson som är VD för Hälsans nya verktyg

Vinnarna koras på i-Days i Norrköping

East Sweden Hack arrangeras på creActive som är Mjärdevis nya coworking-space som invigs i september. Under 24 timmar arbetar de tävlande lagen med att utveckla sin app eller webbtjänst. Därefter bedömer en jury bidragen och under i-Days i Norrköping den 18 september koras vinnande lag under högtidliga former.

Läs mer: www.eastswedenhack.se

Hälsans nya verktyg är en innovationsmiljö i Östergötland med samlade resurser för att utveckla, testa och lansera mobila och IT-baserade produkter och tjänster som förenklar livet för äldre. Den koordinerande  verksamheten finansieras av Vinnova, Linköpings och Norrköpings kommun, Linköpings universitet samt Landstinget i Östergötland.