Tysk-Svenska Handelskammaren

Framtidens bakning och caféinredningar på Iba 2012

Pressmeddelande   •   Maj 30, 2012 16:59 CEST

Världsmässan iba äger rum den 16 till 21 september 2012 i München.

• Bra start med alla kända företag anmälda
  • Över 1 060 företag förvandlar Münchens mässhallar till världens största ”bagarstuga”
  • Bra stämning: äkta oktoberfesttält välkomnar gäster från hela världen till mässan
  • Fler utställare från Sverige

Münchenmässan iba är det största provisoriska temporära bageriet i världen. Den 16-21 september förvandlas de tolv mässhallarna i München till en gigantisk ”bakstuga”. Som enda mässan i världen står iba för en komplett marknadsöverblick från A till Ö – med allt ifrån anläggningar och aromer till ingredienser och tillbehör.

Ett besök på iba på någon av de sex mässdagarna garanterar omfattande information om marknaden de kommande 36 månaderna, fram till nästa iba äger rum. Det ser de 1 060 utställarna till. På en hallyta på 132 000 kvadratmeter, motsvarande 17 fotbollsplaner, får bakningen runtom i världen vart tredje år ett ansikte. Företagsrepresentanter, bagare och konditorer i alla företagsstorlekar, cateringföretagare, gastronomer och beslutsfattare från 160 länder förväntas dyka in i ”ett hav av 1 000 dofter”. Utställningsytan, liksom antalet svenska utställare, har ökat. På iba 2012 visar 12 företag från Sverige upp sig på mer än 1000 kvadratmeter, däribland Revent, Sandvik, Tielman, Nordbakelser.

Tidpunkten i mitten av september är särskilt lockande eftersom besökarna kan kombinera sitt mässbesök med oktoberfesten. Oktoberfesten, världens största folkfest, startar den 22 september 2012, alltså en dag efter det att mässan slutat. Iba kommer dock redan de sex dagar den äger rum att ge en försmak på oktoberfesten: i ett äkta oktoberfesttält kan alla avnjuta en sejdel och bayersk musik – en perfekt plats att diskutera med kollegor eller bjuda in sina kunder till.

För mer information om iba 2012:
Messe Münchens representant i Sverige, Alrun Griepenkerl, Tysk-Svenska Handelskammaren, Alrun.Griepenkerl@handelskammer.se, eller messe@handelskammer.se, telefon 08-6651875.

Hemsida: http://www.iba.de/en/home/

Tysk-Svenska Handelskammaren är en medlemsorganisation med uppdrag att utveckla handeln mellan Sverige och Tyskland. Tysk-Svenska Handelskammaren hjälper  tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats och bidrar på så sätt till att utveckla det bilaterala samarbetet mellan Sverige och Tyskland.

Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK har Tysk-Svenska Handelskammaren ett nära samarbete med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland, vilket ger handelskammaren ett brett kontaktnät och tillgång till tyska beslutsfattare. Även i Sverige samarbetar Tysk-Svenska Handelskammaren med regionala handelskamrar, kommuner och näringslivsorganisationer.