ICA AB

Framtidens energieffektiva ICA-butik

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2010 10:07 CEST

Idag öppnar ICA Kvantum Sannegården i Göteborg. Detta är framtidens ICA-butik med en energibesparing på minst 35 procent jämfört med genomsnittet för en traditionell ICA Kvantum med motsvarande kunderbjudande. ICA ska minska den totala energianvändningen i butikerna med 10 procent vid årets utgång jämfört med 2007.

ICA har studerat fastigheten och verksamhetens totala energianvändning och skapat en lista med alla energibesparande åtgärder som är möjliga att genomföra. Det handlar bland annat om lock på alla kyl- och frysdiskar, belysning som styrs efter behoven i butiken och en effektivare temperaturreglering.

- Detta visar att vi kan uppnå stora energibesparingar och minskad miljöpåverkan genom att använda beprövad teknik på rätt sätt och utifrån ett helhetsperspektiv. Den enskilt största energibesparande åtgärden får vi genom något så enkelt som att sätta lock på alla kylar och frysar. När vi har byggt ICA Kvantum Sannegården har vi haft miljön i fokus från byggstart, säger Michael Johansson, vd ICA Fastigheter Sverige.

Butiksverksamheten är den del i ICAs kedja som genererar störst andel kända utsläpp av växthusgaser och därför prioriteras arbetet med att minska påverkan inom det området. Målet är att alla framtidens ICA-butiker ska byggas lika energieffektivt som ICA Kvantum Sannegården.

- Butiken genomsyras av matglädje och servicekänsla. Det är en spännande utmaning att hela tiden ha miljön i fokus samtidigt som vi ska erbjuda kunderna samma breda sortiment i en inspirerande butik, säger handlaren Andreas Gunrup.

Fakta ICA Kvantum Sannegården
Öppning:                       Onsdagen den 20 oktober 2010
Handlare:                      Andreas Gunrup
Antal anställda:              60 personer