Kungliga Musikaliska Akademien

Framtidens gitarrister och dragspelare belönas

Pressmeddelande  •  2012-04-10 10:56 CEST

Albin Hagström erövrade världen med sina instrument – nu hjälper stipendiet till hans minne unga gitarrister och dragspelare från hela Sverige. I år belönas elva unga musiker:

Gitarristerna Tobias Grim (Göteborg), Jonas Jurström (Täby), Carl Svensson (Göteborg) och Torbjörn Ömalm (Bandhagen) får 20 000 kronor var medan Charlotta Andersson (Bodafors), Hampus Eiderström Swahn (Göteborg), Emmanuel Hailemariam (Rimbo) och Oskar Molander (Fredrika) får 10 000 kronor vardera.

Dragspelarna Lelo Nika (Malmö) och Jens Lundberg (Stockholm) tilldelas 20 000 kronor var medan Lars Emil Öjeberget (Torsby) får 10 000 kronor.

Utdelningen sker söndagen den 27 maj kl.16.00 på Stallet i Stockholm vid en konsert med Janne Schaffer, Johan Norberg och Bengan Janson.

Bara nitton år gammal grundade Albin Hagström en firma för försäljning av utländska dragspel och snart byggde han sin egen fabrik i Älvdalen. Så småningom utökades produktionen till att omfatta gitarrer och förstärkare. I mitten av sextiotalet tillverkades över 7000 gitarrer. Elvis Presley, Frank Zappa, Vikingarna och Björn Ulvaeus är några av alla som spelat på Hagströmgitarrer. Albin Hagström drev också en musikskola som i början av femtiotalet hade inte mindre än 25 000 elever.

Stiftelsen Albin Hagströms Minnesfond i Kungl. Musikaliska Akademien har tillkommit genom en donation av Albin Hagströms döttrar – Anna-Lenah Hagström och Kärstin Hagström-Heikkinen.

För mer information kontakta Anna Cronström 08-407 18 02

Kungl. Musikaliska Akademien stiftades 1771. Idag är Akademien en fristående institution som förenar tradition med ett aktiv engagemang i dagens musikliv. Den har till uppgift att främja tonkonsten och musiklivet, främst inom utbildning, musikvetenskap och konstnärligt utvecklingsarbete. Akademien är också engagerad i den kulturpolitiska debatten.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom