CNN

Framtidens gröna bilar i CNN:s Earth’s Frontiers

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2010 10:39 CEST

Kommer framtidens bilar att drivas av ämnen från jorden, som litium eller kommer de att drivas av ren luft? Den frågan ställer oktoberupplagan av CNN-programmet Earth’s Frontiers om miljöteknik som sänds första gången onsdagen den 27 oktober kl 10.30.

I programmet intervjuas programledaren Jay Leno som driver sitt garage, med över 200 bilar, med vindkraft och solpaneler på taket. Vi får se hur avfallet från garaget bryts ned på biologisk väg och hur han konverterat bilar för att de ska bli mer miljövänliga. Och vad sägs om hans senaste: en bio-diesel eco-jet-bil?

För 14 år sedan utvecklade det franska företaget Motor Development International sin första motor som drivs av komprimerad luft. Nu hoppas grundaren Guy Negre på att Indiens största biltillverkare, Tata Motors, kommer att lansera den första luftdrivna bilen senare i år.

I ett reportage får vi också besöka Bolivia, Sydamerikas fattigaste land, vars litiumfyndigheter ju gör att landet hoppas på att kunna bli en av framtidens viktiga spelare när det gäller energi till bilar. Litium är nämligen en nyckelkomponent i uppladdningsbara batterier.

Sändningstider för avsnittet på CNN International:
Onsdagen den 27 oktober kl 10.30 och 18.30.
Lördagen den 30 oktober kl 10.30, 16.30 och 22.30.
Söndagen den 31 oktober kl 06.30 och 18.30.
Måndagen den 1 november kl 04.30.
Angivna tider är svenska.

Läs mer om CNN Earth's Frontiers.