Lärande i Sverige AB

Framtidens skola - nu i Västerås

Pressmeddelande   •   Nov 19, 2010 15:00 CET

Pressträff: Måndag 22 november kl 18.00, Mälardalens högskola, hus S ingång S1

I anslutning till vår informationsträff på måndag kväll, kommer vi att hålla en pressträff. Vi avsätter 30 minuter, bara för er, då vi berättar mer om Erlaskolan och svarar på era frågor. Därefter har ni möjlighet att stanna kvar för att ta bilder och få mer information under vår informationsträff.

Hör gärna av dig och meddela om du kommer till jonna.hudden@larande.se

Välkomna!

Erlaskolan - framtidens skola

Erlaskolan planerar att starta en ny grundskola i Västerås, till hösten 2011. Vid första intaget tar vi in barn i förskoleklass samt årskurs1, 4 och 7. Skolan kommer att vara fullt utbyggd från förskoleklass till nian, med 480 elever till hösten 2014.

-  Vi ser att det finns en stor efterfrågan efter en ny grundskola i Västerås, berättar Lars Diethelm, projektledare för Erlaskolan. Vi har under hösten blivit kontaktade av flera föräldrar som vill anmäla sina barn till Erlaskolan. Därför kommer vi redan nu att hålla informationsträffar för föräldrar.

Verktyg för framtiden

-  Vi startar Erlaskolan för att ge alla barn möjlighet till en grundskola som bevarar deras nyfikenhet och lust att lära. En skola som ger eleverna verktyg och kunskaper som gör dem framgångsrika i ett modernt samhälle, berättar Lärandes grundare Jan Vikström.

-  I vår verktygslåda finns olika metoder som utvecklar barns entreprenörskap och kreativitet. Moderna verktyg som stimulerar elevernas lärande och där datorn är ett självklart arbetsredskap. Men vi ser till hela människan och vet att också hälsa är en viktig förutsättning för lärande. Vi vill ge barnen förutsättningar att göra smarta val i livet, fortsätter Lärandes grundare Jan Vikström.

Erlaskolan är en politiskt och religöst obunden friskola som planeras starta på flera orter i Sverige under höstterminen 2011. Skolan ägs av utbildningsföretaget Lärande i Östergötland AB, som i sin tur även äger Realgymnasiet, en gymnasieskola som finns i Västerås och på 11 andra orter runt om i Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Norrköping