Raybased AB

Framtidens system för smarta fastigheter är redan här

Pressmeddelande   •   Jan 01, 2016 12:54 CET

Teknikföretaget Raybased utvecklar och säljer ett trådlöst system för avancerad fastighetsautomation. Systemet kopplar ihop alla elektriska funktioner i en fastighet och kopplar upp mot internet, vilket gör det möjligt att övervaka och justera exempelvis energiförbrukning, ventilation, säkerhetssystem och belysning via appar i din smartphone, surfplatta eller dator.

Lars Granbom är VD på Raybased:
– Det är riktigt kul att jobba med ett så välgjort och genomtänkt system. Jan Rydestam har jobbat med systemet i sex, sju år och det bygger helt på hans idéer och bakgrund. Jan kommer från Volvo och är van vid att tänka i avancerade system. Bolaget startades 2011 men de personer som är aktiva i bolaget har jobbat ihop väldigt länge. Det känns tryggt att det är ett så erfaret team.

Det händer mycket för Trollhättanbaserade Raybased nu. Företaget genomgick en nyemission i december och börsnoterades i början av januari. En pilotinstallation utförs i en fastighet som ägs av Trollhättan Tomt AB och ett nytt avtal har tecknats med Plusfastigheter som förvaltar 250 000 kvadratmeter kommersiella lokaler och 1 500 hyreslägenheter. Utöver detta fick Raybased nyligen ett ekonomiskt stöd från Energimyndigheten för att utveckla och demonstrera systemet.

– Det är en kvalitetsstämpel på att vi tänker rätt. På förskolan i Trollhättan, som är vårt pilotprojekt, möjliggör vi energibesparing genom att drift och underhåll kan skötas på distans, som till exempel torkskåp, värme och ventilation. Från vår samarbetspartner Bravida har vi fått återkoppling på att företagets produkter varit enkla att installera, vilket givetvis känns riktigt bra att höra, säger Lars.

I framtiden är Raybased, om man får tro Lars, en etablerad spelare på marknaden och systemet finns installerat i ett stort antal industri- och kontorsfastigheter både i Sverige och utomlands.

– Om fem år har vi en stor installerad bas och ett antal tredjepartsleverantörer som utvecklat olika appar som styr systemet. Kanske vill man ändra färg i belysningen, tända valda delar av huset eller sänka värmen.Det finns ingen begränsning i systemet.

Bolaget, som verkar inom området Internet of Things, IoT, startades 2011. Raybased utvecklar och säljer ett trådlöst system för övervakning, styrning och optimering av elektriska funktioner i en fastighet eller ett fastighetsbestånd. Systemet har ett öppet gränssnitt och är därmed kompatibelt med marknadens standarder och protokoll. Systemet går att styra på distans via appar och genom att använda öppet gränssnitt öppnar bolaget upp för tredjepartsleverantörer att utveckla systemets möjligheter. Systemet är krypterat för att skydda mot obehörig användning. Läs mer på www.raybased.com