Socialdemokraterna Norrbotten

Karin Åström: Det är regeringen som stoppat Norrbotniabanan!

Pressmeddelande   •   Sep 15, 2010 11:00 CEST

- Det är beklämmande att Frank Nilsson centerns första namn i Norrbotten inte tar politiken och länets väljare på större allvar! Han mörkar det egna partiets och alliansregeringens politik både vad gäller infrastrukturpolitiken i allmänhet och det borgerliga stoppet för Norrbotniabanan i synnehet!

Det säger riksdagsledamot Karin Åström med anledning av  Frank Nilssons kommentarer efter förslaget från Norrbotniabanegruppen om en kommunal finansiering av Norrbotniabanan.

- För det första är det fel – som Frank Nilsson i sin kommentar än en gång hävdar -  att järnvägs- och vägsatsningar i södra Sverige medfinansieras av näringslivet. Ingen annstans än här i Norrbotten ställs det kravet!

- Sanningen är att banan är av så strategiskt avgörande betydelse att kommunerna och landstinget i Norrbotten är beredda att ”låna” ut pengar till staten för att kunna förverkliga det centrala framtidsprojekt! Det säger Karin Åström och vill nu att Frank Nilsson, Centerpartiet och de övriga borgerliga partierna äntligen börjar prata klarspråk om sin egen politik.

- Om de nu menar allvar med satsningarna på Norrbotniabanan – varför har de inte sagt ja till projektet. Löftet om kommunernas och landstingets satsning har ju funnits länge, konstaterar Karin Åström.

Karin Åström
Riksdagsledamot

Agnes Szögi

vänliga hälsningar