IFS

Franke effektiviserar sina globala affärsprocesser med IFS Applications

Pressmeddelande   •   Dec 08, 2003 14:07 CET

Franke, en schweizisk tillverkare av köksutrustning, har valt IFS Applications för att ersätta mer än 20 olika affärssystem över hela världen. Kontraktet, som omfattar licenser och implementeringstjänster är värt över 130 Mkr.

Franke är global marknadsledare inom kökssystem och levererar diskbänkar, blandare, spiskåpor, avfallssystem och köksmaskiner. Franke är också en av de ledande leverantörerna av kaffemaskiner, utrustning för tvättstugor samt sanitetssystem. Det nya systemet från IFS ska stödja Frankes globala affärsprocesser och kommer att införas stegvis i hela världen.

- IFS har investerat i en global produkt och infrastruktur. Vi stödjer kunder med internationell verksamhet som effektiviserar och sänker sina kostnader genom att införa enhetliga system och processer, säger Jan Moodh, COO på IFS. Det finns ökande antal medelstora företag som Franke som tittar på detta. IFS är rätt partner för dem, vi erbjuder erfarna konsulter och en produkt som fungerar i hela världen till konkurrenskraftiga priser.

Om Franke
Franke-gruppen, med huvudkontor i Aarburg i Schweiz, är en tillverkningsindustri med dotterbolag runt om i värden. Bolaget är mest känt för sina köksprodukter för hemmet men levererar också produkter och tjänster inom storkök, restaurang, tvätt och sanitet såsom t ex kaffemaskiner. Dessutom tillverkar Franke rostfria produkter för industriella ändamål, verktyg samt öl- och läsktunnor för restaurangbranschen. Franke har ca 5 500 anställda i 71 dotterbolag i Europa, Syd- och Nordamerika, Afrika, Australien och Asien. År 2002 var Frankes omsättning drygt 9 miljarder kr. www.franke.se

Om IFS och IFS Applications
IFS utvecklar och levererar komponentbaserade affärssystem för medelstora till stora företag och organisationer. IFS Applications, som implementeras steg för steg, är baserad på webb- och portalteknologi. Lösningen innehåller mer än 60 komponenter för tillverkning, företagets värdekedja (SCM), kundrelationer (CRM), service- och tjänsteproduktion, ekonomi, produktutveckling, underhåll och personaladministration. IFS erbjuder sina kunder ett enklare och öppnare alternativ.

IFS är en av de stora affärssystemsleverantörerna i världen med försäljning i 45 länder och mer än 350 000 användare världen över. Företagets aktier är noterade på Stockholmsbörsens O-lista (XSSE: IFS).

För mer information, besök vår webbplats på www.ifsworld.com

För ytterligare information, kontakta:
Manni Svensson, Informationschef, IFS
Tel: 08-58 78 45 00