Kultur i Väst

Frans Helmersons supergrupp på Musik i Väst-turné

Pressmeddelande   •   Nov 08, 2006 10:31 CET

Michelangelokvartetten är inte bara en världskänd ensemble inom den klassiska musiken. Samtliga musiker är också solister och lärare vid musikhögskolor i Europa. En av dem är Sveriges mest kände cellist, Frans Helmerson. Den 15 november börjar turnén i vår region.

Mihaela Martin och Stephan Picard, violin, Nobuko Imai, viola och Frans Helmerson, cello, är Michelangelokvartetten. Sedan gruppen bildades 2002 har den turnerat i såväl Asien som Europa och framträtt vid flera prestigefyllda festivaler. Tillsammans väljer de ur vad de kallar ”den absolut främsta repertoaren”, till exempel Beethoven, Sjostakovitj, Schubert och Smetana.

Alla fyra har också egna framgångsrika karriärer både på och vid sidan av scenen. Violinisten Mihaela Martin från Rumänien är professor vid Musikhögskolan i Köln och violinisten Stephan Picard är internationellt erkänd och har framträtt med många av de stora orkestrarna i Europa. Nobuko Imai från Japan anses vara en av vår tids främsta violaster och är professor vid konservatorierna i Amsterdam och i Genève.

Sveriges mest framstående cellist Frans Helmerson, född och uppvuxen i Falköping, kombinerar internationella solistuppträdanden och gästframträdanden med dirigentuppdrag. Han är också professor vid Musikhögskolan i Köln. Helmerson har framträtt med många berömda dirigenter, bland andra Neeme Järvi, Jevgenij Svetlanov, Esa-Pekka Salonen, Herbert Blomstedt och Mstislav Rostropovitj.

Kvartetten är från och med säsongen 06/07 kontrakterad av Pan Classics för att spela in samtliga stråkkvartetter av Beethoven och Sjostakovitj.

Under Michelangelokvartettens Musik i Väst-turné står följande verk på programmet:
1. Beethoven: Stråkkvartett op 18 nr 1 F-dur
2. Sjostakovitj: Stråkkvartett nr 5
3. Schubert: Döden och Flickan, alt Smetana: Ur mitt liv*)
*) Borås, Tidaholm och Göteborg: Smetana
Vara och Uddevalla: Schubert