Frasses Hamburgerrestauranger

Frasses Hamburgare sänker priser

Pressmeddelande   •   Dec 27, 2011 10:31 CET

Den nya restaurangmomsen kommer omgående att märkas för gästerna hos Frasses Hamburgerrestauranger, Sveriges fjärde största hamburgerkedja. Direkt när den nya lagen träder i kraft efter nyår sänker kedjan priset på alla sina menyer. Förhoppningen är en ökad försäljning som genererar fler arbetstillfällen.

Från och med den 1 januari, när Sverige får sin nya restaurangmoms på 12 procent, sänker Frasses Hamburgerrestauranger priset på alla menyer i kedjans anläggningar. Prissänkningen kommer att bli 3 kr på varje meny som kedjan erbjuder i sitt breda sortiment.

-Självklart ska momssänkningen komma våra kunder till gagn i form av lägre priser. Därför justerar vi priserna omgående efter nyår på våra menyer, dock kommer vi inte hinna skylta om över allt, men priset blir lägre direkt, säger Frasses vd Åke Morén.

Summan 3 kronor är framräknad som den största möjliga sänkningen efter att kedjan tagit hänsyn till en utebliven höjning under hösten, en kommande råvarujustering efter nyår samt försäljning av take-away där momsen redan är 12 procent.  Sänkningen kommer uteslutande att läggas på menyer då singelprodukter idag oftast säljs som take-away.

-Vi välkomnar momsjusteringen hos Frasses. Får vi den försäljningseffekten som vi räknar med innebär det att vi kan öppna runt 5 nya anläggningar och anställa totalt ca 70 personer i befintliga och nya anläggningar. Utan en justering är verkligheten den att några av våra anläggningar, på grund av lönsamheten, troligen tvingats stänga ner, säger Åke Morén

För ytterligare information, kontakta:

*VD, Åke Morén: tel: 0950-348 41, 070-660 83 34, e-post: ake.moren@frasses.se

*Press/koncept: Magnus Lilienström tel: 072-7332396, e-post: magnus.lilienstrom@frasses.se

*Bilder: Pernilla Näslund tel: 070-3060882, e-post: pernilla.naslund@frasses.se

Frasses Hamburgerkedja består idag av ett 50-tal restauranger i hela Sverige. Frasses grundades 1975 och ägs av Hamburgare i Norr Marketing AB. Hela konceptet är uppbyggt på franchising. Omsättningen 2010 var ca 298 Mkr. www.frasses.se