Vinguiden Nordic AB

Fredagskocken i utmanande samarbete med Vinguiden

Pressmeddelande   •   Jan 08, 2018 11:12 CET

Vinguiden och Mattias Larsson, känd som Fredagskocken, inleder nu ett spännande samarbete. Under tolv program i serien Kocken & Vinet kommer han att få en flaska vin som han ska laga mat till.

– Det här är en riktigt häftig utmaning, säger Mattias Larsson.

Han är känd som Fredagskocken efter alla sina år på tv och i radio. Men också som en spännande matprofil som verkligen går genom rutan. Hans kunskaper har också imponerat under flera år och nyligen kom han också ut med ytterligare en kokbok, Fredagskockens Bästa Vardagsmat.

Nu inleder han dessutom ett samarbete med Vinguiden, Sveriges största e-handelsplats för beställning av vin via Systembolaget. I korthet går programmet Kocken & Vinet ut på att han får en flaska vin han ska matcha mat till, allt under parollen ”En kock, ett vin, en utmaning”.

– Det är jättekul, det är verkligen en utmaning. Samtidigt känns det nervöst. jag är väldigt nyfiken på hur det kommer att gå.

Mattias Larsson är en erkänt duktig vinkännare, så det utlovas riktigt spännande program. Första utmaningen är ett vin från Bordeaux, ett område vars viner han älskar. Men vilken mat gör man nu till detta? Mattias vet.

– Det är alltid lättare att matcha mat om man har en relation till vinet. Samtidigt, jag är ju van att först laga maten och sedan välja vinet. Nu blir ju utmaningen att se vilka vinkunskaper jag egentligen har, förklarar han.

Första programmet publiceras den 10 januari. Nya avsnitt kommer att publiceras på Vinguiden varannan vecka. Men vilket vin och vilken mat det då blir är en överraskning. Och en utmaning.

För mer information:

Michael Anderquim, Promotion Manager på Vinguiden

Michael@vinguiden.com

Vinguiden är Sveriges största kommersiella e-handelsplats för vin och grundades redan 1999 av VD Magnus Bergqvist, entreprenör och pionjär när det handlar om vin på nätet. Målsättningen var att hjälpa konsumenten att hitta rätt produkt ur Systembolagets stora utbud. När Vinguiden sedan lyfte fram hela beställningssortimentet och alla viner som inte fanns i butikernas hyllor, kom ett fantastiskt utbud med både bredd och djup.