Fältbiologerna

Fredliga protester idag i Ojnareskogen

Pressmeddelande   •   Aug 28, 2012 06:29 CEST

Idag kommer Fältbiologerna tillsammans med pensionärer, barnfamiljer, lantbrukare och andra engagerade protestera fredligt mot Nordkalks kalkbrott i Ojnareskogen. Vi protesterar för att det är så mycket som är fel med den dom som kommit. Vi vill inte riskera norra Gotlands unika miljö och dricksvatten.

Kampen för Ojnareskogen har pågått i mer än 7 år. Trots att mark- och miljödomstolen har sagt nej två gånger, trots att Naturvårdsverket har motsatt sig kakbrottet med tanke på riskerna för världsunik natur och vatten, trots att området skulle bli nationalpark och trots att kalkbrottet strider mot EU-rätt har nu Nordkalk fått tillstånd att med omedelbar verkan skövla skogen. Ingen kunde riktigt tro att detta skulle gå igenom i ett land som Sverige.

-       Lokalbefolkningen som slutit upp i protesterna är oroade och chockade. De kunde intro att kalkbrottet skulle få tillstånd, säger Salomon Abresparr, ordförande i Fältbiologerna. Man har tappat tron på rättssystemet och nu protesterar man.

-       Det är tråkigt att polisen går in och avbryter protesterna, säger Alva Snis Sigtryggsson från Fältbiologerna. Vi kräver att avverkningarna stoppas tills dess att Högsta Domstolen prövat fallet. Då får Högsta Domstolen en chans att faktiskt ta ställning till de många överklaganden som kommit in. Allt annat vore orimligt!

Fältbiologerna vet inte vad som kommer att hända imorgon. Fältbiologerna kommer att protestera fredligt och med icke-våld och tar avstånd från alla typer av våld.

-       Vi har hela tiden försökt ha en dialog med Nordkalk, men Nordkalk svarar att de inte vill ha en dialog. Istället säger de att det här är en sak för polisen. Nu kommer därför en stor insatsstyrka, vilket blir en merkostnad för samhället, säger Maria Tranvik, fältbiolog på plats i Ojnareskogen.

Kontakt:

Salomon Abresparr, ordförande Fältbiologerna, på plats i Ojnareskogen
070-8142082

Maria Tranvik, på plats i Ojnareskogen

Alva Snis Sigtryggsson, på plats i Ojnareskogen

Senaste om Ojnare på twitter: http://live.twingly.com/ojnare
Ojnare.tumblr.com
Facebook.com/Ojnareskogen

facebook.com/faltbiologerna
twitter.com/faltbiologerna
faltbiologerna.se

Fältbiologerna

Ute i naturen. Inne i miljödebatten.

Fältbiologerna är Sveriges största förening för natur- och miljöintresserade ungdomar.