Preacherman

Fredrik Andersson - Serial Joker

Pressmeddelande   •   Sep 25, 2014 08:00 CEST

En av Sveriges internationellt sett mest framgångsrika standup-artister kommer hem.Fredrik Andersson återvänder för att göra en Sverige-turné med sin nya föreställning Serial Joker. En föreställning helt tillägnad skämtet.– Det är klassisk standup där skämtet är överordnat allt annat, helt fritt från budskap och pekpinnar.

Fredrik Andersson är något så ovanligt som en lyckad svensk standup-export. Efter tre år i Storbritannien är han på väg att etablera sig som ett hett namn på London-scenen och uppträder bland annat på legendariska Comedy Store, samtidigt som han är aktuell i radioshowen, The Cold Swedish Winter, på BBC och även kan höras i "Britain VS The World", ett panelhumorprogram som också sänds på BBC radio.

Nu gör Fredrik sin första egna standup-show Serial Joker som kommer turnera runt i Sverige under hösten för att sedan avslutas med Fringefestivalen i Edinburgh, världens största festival för scenkonst och standup, en passande avslutning för en av våra få internationellt sett etablerade komiker.

Med ”Serial Joker” tar Fredrik Andersson ett ordentligt kliv bort från den tematik-trend som sedan några år tillbaka råder inom svensk standup. Många komiker har utgått från sina sina egna liv och svårigheter eller från sina politiska övertygelser när de skrivit sina standup-shower. De driver en tes och vill föra fram ett budskap. Fredrik väljer en annan väg.

– Jag kommer helt och hållet fokusera på att vara rolig. Jag kommer inte prata om min uppväxt eller vilka man ska rösta på utan fokusera på att leverera skämt. Serial Joker är en kompakt, renodlad standup-show laddad med mina bästa skämt. Helt utan budskap. Helt utan röd tråd. Det lovar jag.

Det var för snart fyra år sedan när Fredrik hade avslutat en utsåld Big Comedy-turné med Henrik Schyffert, Felix Herngren och Peter Wahlbeck och medverkat i Kanal 5:s två stora humorsatsningar ”Ballar av stål” och ”Roast på Berns” som Magnus Betnérs brittiska bokare råkade se Fredrik uppträda på Norra Brunn i Stockholm. Och plötsligt tog Fredrik Anderssons karriär en oväntad sväng västerut, över Nordsjön.

– Det har varit fantastiskt bra för min utveckling. Det är tufft där borta men det har gjort mig till en mycket bättre komiker, säger Fredrik.

Första veckan i oktober kommer Fredrik att turnera med sin föreställning i Skåne. Den 1 oktober uppträder Fredrik på Babel i Malmö, den 3 oktober kan föreställningen ses på Biografteatern Scala i Ystad och den 4 oktober besöker han Kulturkvarteret i Kristianstad.

Preacherman AB drivs av komikern Kristoffer Appelquist och har sitt Säte i Sunne. Företaget fungerar som management/produktionsbolag åt Kristoffer och komikerkollegan Fredrik Andersson. Förutom att producera föreställningar tar man också på sig manusarbete och att coacha talare.