Alexed Promotion

Fredrik Larson släpper albumet Nattåget Från Prag

Pressmeddelande   •   Aug 14, 2017 19:56 CEST

Inför min femtioårsdag i maj 2017 bokade jag studio och samlade bandet. Vi valde ut åtta låtar och bandade in dem under tre dagar. Titelspåret skrevs för tjugo år sen och var min allra första låt! Den var också början på ett lite annorlunda liv. Sen dess har över trehundra låtar skrivits, åtta album givits ut, bolag har bildats och flera hundra spelningar avverkats. Något genombrott eller större framgång har dessvärre uteblivit, ändå har skrivandet fortsatt år efter år. Samtidigt har musik- och mediebranschen förändrats. Förr jagade alla kontrakt och postade mängder med demo till bolag. Idag kan vemsomhelst ge ut närapå vadsomhelst. Förr spelade sig band fram bland folk, idag jagar man antal klick och följare.

I och med nyinspelning av Nattåget från Prag återvände jag till hur allt började:

De första vingliga och nervösa spelningarna, drömmarna som bar mot Göteborg och replokaler längs Södra vägen (innan de revs) och Röda Sten. Vårt första skivkontrakt, kånkandet in och ut ur Volvon, resandet längs vägar kors och tvärs mot småställen och festivaler, både med och utan gage. Med och utan band. Ett kringflackande liv i andrahandslägenheter eller enkla torp. Från storstan till Blekinge skärgård. Ständigt med texter i huvudet och ackord jag snott av de stora låtskrivarna. Alltid på väg någonstans, oklart var, men till sist blir vägen ens hem.

Numera bor jag i en nordvästskånsk by med fru och barn och är lika förtrollad i själva hantverket. Att knåpa ihop sånger, spela in album och emellanåt även göra spelningar är helt enkelt min livspassion.

Albumet är ett tjugoårsjubileum och en hyllning till all musik som inspirerat. Dylan, Neil Young, Pink Floyd, Afzelius, Lundell, Eldkvarn, Nationalteatern – vilket förhoppningsvis hörs i både text och arrangemang. Precis som vi lät för tjugo år sen!

Lyssna:

Spotify
Apple Music

Följ Fredrik Larson på Facebook.

Alexed Promotion är ett personligt PR-företag baserat i Göteborg som lyfter ny musik till folket.
För frågor eller intervju, kontakta Johan Alexed: johan@alexed.se / 0705-188974.