Unga Örnars Riksförbund

Fredrik Lundh Sammeli omvald som förbundsordförande för Unga Örnar

Pressmeddelande   •   Jul 12, 2013 10:35 CEST

Fredrik Lundh Sammeli omvald som förbundsordförande för Unga Örnar

Unga Örnars Riksförbund har genomfört sin 19:e kongress med närmare 200 barn och ungdomar
från hela landet på plats på Bommersvik utanför Södertälje. I fokus har skolfrågor stått med krav på läxfria skolor, bättre tillgång till skolsköterskor och satsningar på bättre elevhälsa. Bland besluten finns också förväntningar på krafttag mot den växande barnfattigdomen av landets politiker, barnkonventionen som svensk lag och lokala barnombudsmän i alla kommuner för att säkra och stärka barns intressen.

Som förbundsordförande omvaldes Fredrik Lundh Sammeli från Luleå. Fredrik har en lång bakgrund i organisationen som ungdomsledare och förtroendevald. Idag är han 3 barns far, tjänstledig flygvapenofficer och riksdagsledamot för Socialdemokraterna.

- Jag är oerhört stolt och glad över det fortsatta förtroendet att leda Unga Örnar. Vi har uträttat mycket sedan den förra kongressen för tre år sedan, inte minst när det gäller frågan om barnkonventionen som lag och att sätta barnfattigdomen på agendan. Alla barn har rätt till en schysst uppväxt säger
Fredrik Lundh Sammeli, omvald ordförande för Unga Örnars Riksförbund.

En av de nya och den yngsta ledamoten i förbundstyrelsen efter kongressen är Cornelia Borgström 17 år, som bedriver skejtverksamhet för tjejer inom Unga Örnar.

- Jag hoppas jag genom mitt arbete i förbundsstyrelsen kan få beslutsfattare att förstå att barns fritid och sommarlov är en politisk fråga. Alla barn har rätt att ha kul. Alla barn har rätt till en rolig fritid, det ska inte spela någon roll vad föräldrarna tjänar eller var man bor. Fritidsverksamheten måste dessutom bli bra mycket mer jämställd säger Cornelia Borgström, nyvald styrelseledamot som själv driver skejtverksamhet för tjejer inom Unga Örnar.

Kongressen gästades även av ett 10 tal internationella gäster från Unga Örnars systerorganisationer i bla Sydamerika och Afrika där Unga Örnar sedan många år jobbar med ledarskap för att bekämpa HIV och Aids samt från Palestina där man tillsammans driver ett fredsprojekt med stöd från Palmecentret.

Några barnpolitiska beslut från kongressen i korthet

- Alla barn har rätt till heltid på förskola och fritids oavsett föräldrarnas sysselsättning.

- Skolsköterskor ska finnas på skolorna alla dagar och elevhälsoarbetet måste prioriteras.

- Barn ska inte kunna bli vräkta från sina hem.

- Barnkonsekvensanalyser ska genomföras innan alla beslut som berör barn.

- Alla elever ska ha rätt att utvärdera sina lärare.

- Mediciner och läkemedel till barn i Sverige ska vara helt avgiftsfria.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Linnea Lindberg, presskontakt 070-623 74 64

Unga Örnar är en barn- och ungdomsorganisation som kämpar för barns rättigheter i Sverige och i världen. Vi bedri­ver spännande läger och utmanande verksamhet och hos oss räknas allas röster.      I Unga Örnar har alla rätt att ha kul! Läs mer på www.ungaornar.se

Vi är Unga Örnar.
Unga Örnar är en barn- och ungdomsorganisation och det viktigaste för oss är att alla barn får vara barn - med rätt att ha kul. Vi finns för att skapa en rolig fritid som inte kostar för mycket. Vår verksamhet omfattar alltifrån fritidsgårdar och sommarkollo till politiskt påverkansarbete för barns rättigheter i samhället.  Vi kämpar också för att förbättra barns villkor i Sverige och i andra delar av världen.