Riksdagen

Fredrik Reinfeldt och Nyamko Sabuni till Europarådets höstsession

Pressmeddelande   •   Sep 23, 2008 09:58 CEST

Följderna av kriget mellan Georgien och Ryssland förväntas dominera debatten under höstsessionen vid Europarådets parlamentariska församling den 29 september-3 oktober i Strasbourg. Före sessionen, vecka 39, besöker en ad hoc-kommitté från församlingen Moskva och Tbilisi för samtal med företrädare för Rysslands och Georgiens parlament. Göran Lindblad (m) ingår i sin egenskap av ordförande i församlingens politiska utskott i ad hoc-kommittén.

Sverige är ordförandeland i Europarådet under perioden maj-november 2008. Kabinettssekreterare Frank Belfrage kommer därför att inför församlingen redogöra för ministerkommitténs verksamhet och svara på parlamentarikernas frågor. Statsminister Fredrik Reinfeldt talar inför församlingen på torsdagen den 2 oktober. Även integrations- och jämställdhetsminister Nyamko Sabuni deltar i en debatt om Europarådets ungdomspolitik.

Situationen på Cypern kommer även att debatteras under sessionen. De högsta representanterna för de båda delarna av ön kommer till Strasbourg: republikens president Demetris Christofias och ledaren för den turkiska delen Mehmet Ali Talat.

Europarådets parlamentariska församling fungerar som ett utvidgat parlamentariskt forum för att granska verksamheten i den mellanstatliga Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling, OECD. Debatten om OECD:s verksamhet är en stående punkt på höstsessionens dagordning. Rapportör för "OECD och läget i världsekonomin" är Anna Lilliehöök (m).

Läs mera: http://assembly.coe.int

För mer information
Kontakta Göran Lindblad (m), ordförande i den svenska Europarådsdelegationen, telefon 08-786 58 96, mobil 070-671 03 66

Christina Green