TurbolinPR AB

Freecom lanserar nya "Network Media Center" för att enkelt dela multimedia i hemmet

Pressmeddelande   •   Jan 11, 2010 13:03 CET

Användare kan nu lagra och ha tillgång till upp till 2TB data – från foton till musik – från en central plats

Freecom, den prisbelönta tillverkaren av externa hårddiskar och bärbara lagringsenheter, lanserar i dag "Network Media Center", en lättanvänd, dedicerad 3.5 "nätverkslagringsenhet som kan lagra upp till 2TB data från ett helt nätverk på en central plats. Network Media Center gör det enkelt för flera användare att hämta och strömma filmer och TV-program på samma nätverk. Alla som är anslutna till nätverket kan också lagra och ha tillgång till foton, musik och multimedieinnehåll från valfri dator.

Med en inbyggd BitTorrent-klient kan användare ladda ner och dela stora multimedia filer över nätverket snabbt och enkelt. Användarna kan även organisera uppgifter och kontrollera access till vissa filer genom att tilldela användarnamn och lösenord. Därigenom kan de se till att privat innehåll förblir säkert och åtskilt om så önskas.

Med Network Media Center har användarna tillgång till sina filer oavsett var de är genom säker fjärråtkomst. Med tillgång till datan oavsett var du är blir det också enklare än någonsin att dela information med familj och vänner. Network Media Center kan lagra upp till 2000 filmer i DivX eller AVI-format, 400 000 MP3s, 1 336 000 digitala foton eller 440 DVD-filmer.

"Med fler och fler multimedia-applikationer som används varje dag, såsom musik, bilder och filmer, behöver datoranvändare ett enkelt sätt att hantera stora mängder data, säger Simon Rudolfsson, Country Manager Nordics på Freecom. "Många har undvikit nätverksenheter tidigare eftersom de är komplicerade att installera och använda, men vår nya Network Media Center är enkel att använda i alla miljöer, vilket möjliggör bättre digital underhållning. För hemanvändare är den speciellt användbar eftersom alla har sin egen enhet med filer och det är lätt för alla användare att komma åt datan på samma gång, utan att behöva hantera flera externa hårddiskar. "

Network Media Center med sina kompakta 15.5 x 14.8 x 4.3 cm är perfekt för dem som behöver utöka eller säkerhetskopiera sina befintliga filer utan att installera flera enheter. Enheten ansluts direkt till nätverksrouter eller switch och med en enkel programvara tar installationen inte mer än ett par minuter.

Network Media Centers värmeabsorberande aluminiumskal kombinerar funktionalitet med stil. Den temperaturreglerade kylfläkten med dubbla kullager förhindrar överhettning, och enheten arbetar tyst med låg strömförbrukning.

Freecom meddelar också lanseringen av den nya "Network Storage Center", den senaste i raden av nätverksenheter för företag som är idealisk för att täcka alla behov hos en centraliserad lagring i kontorsmiljöer. Miljömedvetna användare har också möjlighet att spara energi genom att ställa in tidsramar för när enheten är påslagen för att passa in med användarbehovet.

Pris och tillgänglighet
Network Media Center finns tillgängligt i Europa med 500 GB, 1 TB, 1,5 TB och 2 TB kapacitet. Det rekommenderade utpriset i butik är ca 1 495 SEK, 1 914 SEK, 2 273 SEK och 2 751 SEK för respektive lagringsstorlek.

För bilder, test och ytterligare information vänligen kontakta:

Nikolaj Alepliotis
nikolaj@turbolinpr.se

Om Freecom
Freecom har stått för innovativa och professionella digitala lösningar sedan 1989. Varje produkt är utformad, konstruerad och certifierad i Tyskland med de högsta kvalitetskrav för att garantera dig optimal tillfredsställelse. Vår tekniska utvecklingsprocess, användningen av komponenter med högsta kvalitet och tyska produktstandarder samt produktinspektioner gör att du köper en enhet med överlägsen kvalitet och tillförlitlighet. För att möta dina högt ställda förväntningar, levereras Freecoms produkter med en omfattande garanti och obegränsad helpdesk support utan kostnad.