Folkpartiet

Freivalds bör lyfta nekat Kuba-visum på EU-nivå

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2004 14:53 CEST

- Utrikesminister Laila Freivalds bör ta upp frågan om Kubas vägran att låta folkvalda europeiska politiker besöka den kubanska demokratirörelsen på EU-nivå. Detta särskilt mot bakgrund av att den nya socialdemokratiska regeringen i Spanien vill mjuka upp den tydliga EU-politiken gentemot Kuba samt minska sitt stöd till oppositionella.

Det säger Erik Ullenhag, riksdagsledamot (fp), på onsdagen mot bakgrund av att han själv, kommunalrådet Jan-Ove Jerrestål (fp) samt nederländska och spanska folkvalda nekats inträde på Kuba.

- Castroregimen försöker nu begränsa Kubas oberoende journalisters, bibliotekariers och oppositionellas möjlighet att bygga nätverk med demokrater i andra länder. I och med att flera EU-länders parlamentariker nu utestängts från Kuba borde det vara rimligt med en gemensam reaktion från EU-kretsen.

- I sammanhanget är det intressant att notera att vänsterpartisten Eva Björklund, som åkt på hyllningsresor till den kubanska regimen varje år sedan 1968, inte har något problem att komma in i landet medan vi som vill stödja demokratirörelsen och kampen för mänskliga rättigheter inte får visum. En rimlig slutsats för Lars Ohly borde vara att uppmana Eva Björklund att avgå ur vänsterpartiets partistyrelse. Inte kan väl ett riksdagsparti år 2004 acceptera att ledande företrädare låter sig utnyttjas som megafoner för en diktatur, säger Erik Ullenhag (fp).

Bild på Erik Ullenhag för fri publicering finns här:

Erik Ullenhag
Riksdagsledamot (fp)